Materiały konferencyjne SEP 2019

ten) przedstawiła raport końcowy Rządowi Federalnemu Niemiec zawierający wytyczne doty- czące wdrożenia koncepcji Przemysł 4.0 (niem. Induistrie 4.0) [2]. W Polsce informacją pra- sową z dnia 31 maja 2017 roku Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło powstanie Polskiej Platformy Przemysłu 4.0 [3]. Dalsze prace w ramach platformy zaowocowały opracowaniem projektu ustawy o Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości, który został przyjęty przez Radę Mini- strów dnia 16 października 2018 r. [4]. Koncepcja Przemysł 4.0 została również przyjęta przez KGHM Polska Miedź S.A. W 2018 roku został uruchomiony Program KGHM 4.0, w skład którego wchodzą kluczowe projekty z różnych obszarów przedsiębiorstwa (bezpieczeństwa produkcji, zarządzania, informacji oraz utrzymania maszyn i urządzeń). Aby zapewnić skuteczną realizację, program ten został podzie- lony na dwa obszary Industry ICT (Information and Communication Technologies) oraz pro- jekty wspierające. W ramach obszaru ICT znalazły się dwa kluczowe projekty: „Implementacja architektury zorientowanej na usługi (SOA)” oraz „Opracowanie procesów Data Governance, w tym polityk i standardów dla danych przetwarzanych w ramach obszarów biznesowych”. Projekty te są ściśle związane z tematem niniejszego referatu. Przy wprowadzaniu zmian strategicznych pomocna może okazać się Architektura Korpora- cyjna (ang. Enterprise Architecture) z konkretnymi ramami architektonicznymi (ang. architec- ture framework). Jednym z najbardziej rozpoznawalnych narzędzi do budowy danej architektu- ry jest TOGAF należący do konsorcjum przemysłowego The Open Group [5]. TOGAF dosko- nale współgra razem z założeniami Data Governance do budowy architektury zarządzania i przetwarzania danych oraz z założeniami SOA Governance do budowy architektury zorien- towanej na usługi. Obie koncepcje będą wykorzystane w ramach wymienionych już wyżej pro- jektów do budowy odpowiedniego ekosystemu. Ów ekosystem będzie jednym z kluczowych elementów Platformy Przemysł 4.0. Celem artykułu jest przedstawienie założeń budowanego centrum przetwarzania danych w ramach Programu KGHM 4.0 realizowanego w KGHM Polska Miedź. Struktura artykułu jest następująca. W pierwszej części pracy omówiono koncepcje: Data Governance oraz SOA Governance, ponieważ stanowią one podstawowe rozwiązania tworzonego centrum przetwa- rzania danych w KGHM Polska Miedź. Następnie przedstawiono zidentyfikowany problem związany z przetwarzaniem, zarządzaniem i analizą ogromnych zbiorów danych oraz ich ra- portowaniem w dużym przedsiębiorstwie przemysłowym jakim jest KGHM Polska Miedź. W szczególności analizie poddane zostały zagadnienia związane z zarządzaniem danymi (ang. Data Governanace) oraz zarządzaniem usługami (ang. SOA Governance). Podjęto również rozważania na temat architektury IT oraz struktury organizacyjnej jako elementy niezbędne do budowy centrum zarządzania danymi i usługami. Artykuł kończy podsumowanie. 2. PODSTAWY TEORETYCZNE DATA GOVERNANCE 2.1. Organizacje Data Governance Duże organizacje takie jak KGHM prowadzą swoją działalność w oparciu o szereg systemów dziedzinowych (np. ERP, CRM, BPM, System Zarządzania Umowami, System Wspierania Zakupów, GIS, systemy przemysłowe itp.). Każdy z tych systemów przechowuje i generuje duże ilości danych. Przetwarzanie danych na dużą skalę jest codziennością. Kadra zarządzająca poszczególnych obszarów biznesowych, jak i sam zarząd oczekuje, aby informacje, na podsta- wie których są podejmowane decyzje, były rzetelne (wysokiej jakości), spójne i dostępne na

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3