Materiały konferencyjne SEP 2019
3. PODSTAWY TEORETYCZNE SOA GOVERNANCE 3.2 Definicja SOA Governance Governance oznacza definiowanie, implementację, monitorowanie reguł, zasad, standardów, procedur i procesów, które pozwalają organizacjom kierować biznesem wyznaczając pracow- nikom odpowiednie role [20]. To także ustanowienie odpowiedzialności, praw do podejmowa- nia decyzji oraz ustalenie kanałów komunikacji i eskalacji [20]. SOA Governance jest rozszer- zeniem IT Governance oraz EA Governance (ang. EA – Enterprise Architecture). Rysunek nr 2 prezentuje owe zależności [21]. Rys. 2. Zależności pomiędzy modelami koncepcji Źródło: [21] Skrót SOA pochodzi od nazwy Service Oriented Architecture. SOA określa możliwości in- tegracji aplikacji i procesów biznesowych poprzez powiązane usługi często nazywane usługa- mi sieciowymi (ang. Web Services). Architektura SOA pozwala w naturalny sposób myśleć o usługach, jakie istnieją w organizacji oraz jej otoczeniu. W zależności od roli SOA w organi- zacji i kontekstu (biznesowego, architektonicznego, implementacji, operacyjnego) możemy wyróżnić następujące definicje: z perspektywy biznesowej, SOA definiuje zbiór usług biznesowych, które mogą być złożone z innych usług dostarczając pewną wartość, którą organizacja chce przeka- zywać wewnątrz lub na zewnątrz klientom lub partnerom; z perspektywy architektonicznej, SOA jest stylem architektonicznym, który wspiera orientację usług; z perspektywy implementacji, SOA określa standardy infrastruktury, model programo- wania, technologii użyty do implementacji usług; z perspektywy użycia (zastosowania), SOA zawiera zbiór powiązań i ustaleń pomiędzy konsumentami usług a ich dostawcami, które określają jakość usług [21].
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3