Materiały konferencyjne SEP 2019

2.2. Oczekiwane korzyści z wdrożenia SOA Governance Implementacja SOA Governance nie jest łatwym procesem i wymaga odpowiedniego przygo- towania zarówno od strony biznesu, jak i działu IT. Aby wdrożenie zakończyło się sukcesem, należy skoncentrować się na czterech obszarach. Zasada 4P, dobrze znana z metodyki ITIL (Information Technology Infrastructure Library) stanowiącej zbiór najlepszych praktyk zarzą- dzania usługami IT [27], definiuje je następująco [28]:  People - zasoby ludzkie, wiedza, umiejętności, komunikacja, świadomość;  Processes - organizacja zarządzania i pracy poprzez odpowiedni model procesów;  Products - technologie, sprzęt, oprogramowanie;  Partners - współpraca z klientami wewnętrznymi i zewnętrznymi (pomiędzy wszystkimi stronami zainteresowanymi). Dobrze przeprowadzone wdrożenie rozwiązania SOA Governance może przynieść firmie korzyści dla działu IT, a w konsekwencji dla całej firmy. Z punktu widzenia IT można wymienić następujące oczekiwane korzyści z wdrożenia SOA Governance w firmie [29], [30]:  integracja aplikacji jest możliwa niezależnie od platformy;  dostęp do zasobów (usług) jest łatwiejszy;  odejście od podejścia budowania integracji typu każdy z każdym;  łatwe utrzymanie i rozwijanie usług;  funkcjonalności systemów udostępniane są w postaci usług. Natomiast z punktu widzenia biznesu można wymienić następujące oczekiwane korzyści [29], [30]:  zmniejszenie całkowitego kosztu posiadania (TCO);  zmniejszenie czasu dostarczenia produktu;  większa zwinność biznesowa;  zwiększenie satysfakcji klienta;  zwiększenie elastyczności procesów biznesowych;  poprawa przepływu oraz dostępu do informacji z różnych źródeł wewnątrz przedsię- biorstwa. Podsumowując można stwierdzić, że dobrze przeprowadzone wdrożenie SOA Governance pozwala zmniejszyć redundantne usługi oraz umożliwia lepsze wykorzystanie zasobów sprzę- towych. Natomiast „re-używalność” usług pozwala obniżyć koszty związane z wytwarzaniem nowych funkcjonalności odpowiadających na nowe potrzeby biznesowe kadry kierowniczej. Skrócony jest też czas dostawy nowych produktów dla biznesu oraz możliwa jest szybsza re- akcja na zmiany. 4. DATA GOVERNANCE I SOA GOVERNANCE JAKO PODSTAWA MODELU ARCHITEKTURY W KGHM POLSKA MIEDŹ 4.1. Zidentyfikowane trudności zarządzania danymi i rozwoju oprogramowania w KGHM Polska Miedź KGHM Polska Miedź jest dużym przedsiębiorstwem przemysłowym, które obejmuje kil- kanaście oddziałów. Są to:

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3