Materiały konferencyjne SEP 2019
Bardzo często osoby przygotowujące raporty, jak i ich odbiorcy posługują się pojęciami, które przez nich są rozumiane w nieco odmienny sposób. Brak ustandaryzowanego słownika pojęć biznesowych, z którego mogliby korzystać zainteresowani, przyczynia się do powstawa- nia nieporozumień. Kolejnym aspektem jest dostęp do danych, celem przeprowadzenia analiz lub skomplikowanych obliczeń przy wykorzystaniu zaawansowanych modeli. Po pierwsze, do- stęp do danych jest utrudniony, ponieważ znajdują się one w rozproszonych systemach, a w związku z tym występuje ryzyko niespójności danych. Po drugie zaś, występują trudności z przeprowadzaniem złożonych obliczeń, ponieważ są problemy z przechowywaniem danych (brak wystarczającego miejsca na dane), jak i przetwarzaniem danych (mało wydajny kompu- ter) na stacji roboczej danego pracownika. Kolejnym istotnym zagadnieniem jest rozwój oprogramowania oraz dostosowanie już ist- niejących systemów do nowych wymagań biznesowych. W KGHM Polska Miedź S.A. wykorzystywanych jest około kilkaset różnorodnych sys- temów informatycznych. Dodatkowo nieustannie pojawiają się kolejne potrzeby co do wytwo- rzenia nowego oprogramowania, które pokryje kolejne obszary biznesowe Spółki, jak również Grupy Kapitałowej. Inaczej mówiąc, są identyfikowane nowe potrzeby biznesowe wymagające nowych funkcjonalności systemów informatycznychć, które usprawnią pracę, zapewnią dostęp do odpowiednich informacji. Aby sprostać tym wyzwaniom w Spółce realizowane są kolejne projekty, a w związku z tym kolejne zespoły projektowe oraz firmy zewnętrzne pracują nad nowymi systemami informatycznymi. Liczba jednoczesnych przedsięwzięć informatycznych, obejmujących różnorodne zagadnienia oraz obszary biznesowe jest bardzo duża. Dlatego bar- dzo często grupy projektowe wykonujące swoją prace nie zawsze są świadome, że równolegle z nimi ktoś inny opracowuje (lub opracował już) podobną funkcjonalność, mającą rozwiązać podobny problem oraz korzysta z tych samych danych. W wyniku prac realizowanych przez różne zespoły projektowe w Spółce, powstają kolejne systemy informatyczne dostarczające zbliżoną funkcjonalność, co często prowadzi do wytwarzania zdublowanych rozwiązań infor- matycznych lub ich części (np. moduły systemu). W konsekwencji KGHM ponosi dodatkowe koszty choćby z niewłaściwego wykorzystania zasobów ludzkich, realizujących podobne roz- wiązania. Rysunek 4 przedstawia docelowy model współdzielenia danych i usług. Rys. 4. Model współdzielenia danych i usług Źródło: opracowanie własne
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3