Materiały konferencyjne SEP 2019
3 Własności fizyko – mechaniczne skał potrzebne do obliczenia rozkładu ciśnień w górotworze i obciążeń obudowy szybu zostały ustalone na podstawie otworu badawczego O – 1 pod szyb 1.2. Dla odcinka szybu w którym za obudową występują utwory karbońskie, górotwór posiada następujące parametry: współczynnik zwięzłości f wg Protodiakonowa – od 0,8 do 3,8; wytrzymałość skał na ściskanie R c [MPa] – od 7,9 do 37,7; wilgotność naturalna W n [%] – od 1,8 do 9,0; ciężar objętościowy γ o [t/m 3 ] – od 1,20 do 2,62; ciężar właściwy γ w [t/m 3 ] – od 1,4 do 2,87; porowatość n [%] – od 4 do 15. 3. WZMOCNIENIE OBUDOWY SZYBU 1.2 NA ODCINKU 920 DO 960 M Eksploatacja pokładów węgla nie pozostaje bez wpływu na obudowę kapitalnych wyrobisk górniczych kopalni. Wyrobiska, które powinny służyć do końca istnienia kopalni, wymagają ciągłych napraw jeszcze w trakcie największego wydobycia węgla. W Lubelskim Węglu „Bogdanka” S.A. eksploatacja pokładów węgla ma swoją 35 letnią historię. Kapitalne wyrobiska górnicze, a przede wszystkim szyby, mają natomiast historię ponad 40 letnią. Nie byłoby problemów z obudową szybów, gdyby nie następowało naruszenie równowagi panującej w górotworze. Obudowa szybów w kopalni LW „Bogdanka» S.A. jest narażona nie tylko na wpływ eksploatacji pokładów, ale również na przebieg drążenia i przebudowy kapitalnych wyrobisk górniczych. W obrębie filara szybowego wykonano znaczną ilość wyrobisk oraz wybrano z nich tysiące metrów sześciennych skał z pobierek spągu. Nie pozostawało to i nie pozostaje bez wpływu na obudowę rury i wlotów szybowych.Z wykonywanych regularnie obserwacji wynika, że odcinkiem szybu najbardziej narażonym na zniszczenie jest rura szybowa na gł. 920 do gł. 960 m. Szyby stanowią podstawowe wyrobiska udostępniające kopalni, które muszą spełniać swoje funkcje ruchowe przez długi okres czasu, praktycznie przez cały okres istnienia kopalni. Występujące w szybie oraz we wlotach szybowych deformacje i uszkodzenia wyma- gają napraw i wzmocnień. Rysunek nr 1. Montaż wzmocnienia obudowy szy- bu w rejonie lunety rurowej. Figure no 2. Installation of shaft reinforcement in the area of a tubular roadway..
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3