Materiały konferencyjne SEP 2019

5 W miejscach kolizji zabudowanych segmentów z konsolami dźwigarów szybowych zaprojektowano odpowiednio zabudowane blachy stalowe, na które zostaną przełożone elementy zbrojenia szybu. Dodatkowym elementem wzmacniającym rejon lunety jest stalowa rama z profili HEB. Zastosowanie tej ramy wynika z zauważonych ostatnio nowych spękań obudowy szybu w miejscu zabudowy podpory głównej rurociągów głównego odwadniania. Zdjęcie nr 2. Pierścienie stalowe wzmacniające obudowę szybu - próbny montaż u wykonawcy. Picture no 2. Steel rings reinforcing the shaft lining - trial assembly with the contractor. 4. WZMOCNIENIE OBUDOWY WLOTU DO LUNETY RUROWEJ NA POZ. 929 W SZYBIE 1.2 Konstrukcje żelbetowych wlotów szybowych wykonanych przy końcu lat 70 w szybie 1.2 dowiodły, że w warunkach Lubelskiego Zagłębia Węglowego należy sięgać po zupełnie inne rozwiązania techniczne. Wykonany wlot dwustronny w szybie 1.2 na poziomie 960 m uległ zniszczeniu, co zostało spowodowane zarówno intensywnymi ciśnieniami górotworu, jak i wadliwą konstrukcją niedostosowaną do panujących warunków. Uzyskane doświadczenia w zakresie wykonywania wlotów w szybach kopalni LW „Bogdanka” S.A. skłoniły projektantów do zmiany podejścia już na etapie założeń do prac projektowych wlotów szybowych. Jak wykazała przeprowadzona analiza stwierdzonych uszkodzeń obudowy wlotów szybowych wykonanych do roku 1984, istotną była ich lokalizacja w odpowiednich skałach i odpowiednio wytrzymała obudowa. Należało również zwracać uwagę na wpływ wyrobisk sąsiednich, zwłaszcza usytuowanych blisko szybu. Istniejące warunki zmuszały do stosowania odpowiednio wytrzymałej obudowy wyrobisk. Podstawowymi wadami konstrukcyjnymi żelbetowych wlotów w szybie 1.2 wykonanych w latach 70-tych były zbyt duże odsłonięte żelbetowe płaskie ściany nie zamykające ciśnień zewnętrznych. Deformacja obudowy żelbetowej wlotów w szybie 1.2 spowodowała uszkodzenia w wykonanym zbrojeniu ostatecznym. Słupy pionowe pod krzesło szybowe przesunięte zostały w granicach 6 ÷ 12 cm w różnych kierunkach.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3