Materiały konferencyjne SEP 2019
1200 m. Następnie niwelacyjnie do pola L do osiągnięcia pokładu 501 planuje się wykonanie wyrobiska kamiennego o długości ok. 550 m. Planowany czas drążenia to ok. 28 miesięcy. Wykonanie Przekopu głównego II poz. 1080 m pozwoli na udostępnienie zasobów przemy- słowych w wielkości ok. 35 mln t. Budowa poziomu 1080 m, wymagać będzie budowy infrastruktury przyszybowej na po- ziomie 1080 m, w skład, której wejdą między innymi: zbiorniki wodne, komora pomp, komora rozdzielni, objazd szybu VII, zajezdnia lokomotyw i komora warsztatu, komora regeneracji sekcji i inne komory funkcyjne. Doprowadzone z poziomu 1080 m powietrze, zależnie od rejonu prowadzonych robót, od- prowadzane będzie do szybów wydechowych IV, V, „Zygmunt”. Odstawa urobku prowadzona będzie do szybu I na poz. 720 m z możliwością rozdziału na poziomie 720 m i częściowego przekierowania na poziom 500 m. Reasumując, budowa poziomu 1080 m, w tym uzbrojenie szybu VII, pozwolą na: udostępnienie pokładów grupy 500 w polach F, L i C-część południowa oraz optyma- lizację udostepnienia pola S i C-część północna. łącznie przedsięwzięciem objętych zostanie 205,6 mln ton węgla energetycznego w pokładach siodłowych 501, 504 i 510, o miąższości od ok. 3 m do ok. 10 m, zapo- pieleniu poniżej 5%, niskosiarkowych (poniżej 0,6%) i kaloryczności do 32 GJ/t, w większości udostępniane zasoby nie mają ograniczeń z tytułu wcześniejszych eks- ploatacji (starych zrobów, krawędzi eksploatacyjnych, pól pożarowych) zatem będzie można zaprojektować najbardziej optymalne i efektywne rozcięcie pokładów z za- chowaniem wszelkich reguł sztuki górniczej, wydłużenie żywotności kopalni, uzyskanie struktury wyrobisk pozwalającej na likwidację eksploatacji podpoziomo- wej, (poprawa warunków wentylacyjnych i klimatycznych, zmniejszenie zagrożenia pożarowego, metanowego) tym samym poprawa warunków bezpieczeństwa pracy, zmniejszenie oporów sieci wentylacyjnej, skrócenie dróg dojścia załogi, co skutkuje wydłużeniem efektywnego czasu pracy oraz wzrostem wydajności pracowników zatrudnionych na poz. 900m i 1080m (skró- cenie drogi dojścia załogi do na poz. 900 m i 1080 m o ok. 1500m), zwiększenie efektywnego czasu pracy przy drążeniu wyrobisk korytarzowych i przy robotach eksploatacyjnych, skrócenie dróg transportu materiałów do poz. 900 i 1080 m o ok. 2500 m, ograniczenie ilości prac w szybach przy transporcie elementów wielkogabarytowych obecnie podwieszanych pod klatką lub pod głowicą klatki, ograniczenie ilości prac przy demontażu i montażu sekcji obudowy zmechanizowanej w związku i uzyskaniem możliwości opuszczania szybem w całości, skrócenie czasu wyposażania nowych wyrobisk eksploatacyjnych, optymalizację wykorzystania przeciążonego szybu II, mniejsze obciążenie wentylatora głównego i zużycie energii.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3