Materiały konferencyjne SEP 2019

powyższego rodzi się pytanie, na kogo i jak delegować to zadanie, natomiast dla psychologa istotne jest by rozważyć, kto w zakładzie górniczym posiada ku temu odpowiednie kompeten- cje społeczne i predyspozycje psychologiczne. Sugestia taka wynika z faktu, że zadanie tego rodzaju jest zadaniem trudnym i silnie obciążającym psychicznie. Zatem w trosce o dobrostan psychiczny członków delegacji powiadamiającej rodzinę o zdarzeniu w kopalni powinno się wziąć pod uwagę kilka kwestii, których realizacja może uchronić te osoby przed poniesieniem nadmiernych kosztów psychologicznych udziału w tej sytuacji. Przede wszystkim bezwzględ- nie należy unikać w tym względzie przypadkowości. Osoba, która nie spodziewa się tego, że zostanie wytypowana do kontaktu z rodziną, dla której jest to zadanie nowe i zaskakujące z psychologicznego punktu widzenia poniesie większe koszty podczas jego realizacji, niż ktoś, kto wiedział o tym wcześniej. Ponadto delegowany do tego typu zadań pracownik musi mieć na to wewnętrzną zgodę i poczucie, że podoła temu zadaniu. Najlepiej byłoby, żeby osoba ta była nie tylko przygotowana mentalnie, ale również posiadała merytoryczne przygotowanie, czyli była odpowiednio przeszkolona. Sugestia tego rodzaju pojawiła się po raz pierwszy w opracowaniu autorstwa Joanny Martyki, Marzeny Majer, Katarzyny Nowak i Konrada pt.: „Społeczna Odpowiedzialność Biznesu w świetle pamiętników nadesłanych na konkurs „Moje życie po wypadku””. Opracowanie to stanowi podsumowanie pracy zbiorowej pod redakcją Sylwii Jarosławskiej-Sobór zawierającej pamiętniki osób, które utraciły bliskich wskutek wy- padków i katastrof górniczych na przestrzeni blisko 40 lat historii polskiego górnictwa [2]. Za- tem w trosce o osoby delegowane przez przedsiębiorcę górniczego do osobistego poinformo- wania rodziny pracownika o trwającej akcji poszukiwawczej, wypadku śmiertelnym lub cięż- kim albo zgonie naturalnym na terenie zakładu, należy z psychologicznego punktu widzenia mieć na uwadze, co następuje: 1. Wytypowani pracownicy kopalni powinni być uprzedzeni o tym, że mogą być delego- wani do informowania rodzin. 2. Osoby te powinny posiadać wewnętrzną zgodę na ewentualną realizację tego rodzaju zadania. 3. Osoby delegowane powinny posiadać kompetencje społeczne sprzyjające wykonaniu tego zadania w sposób humanitarny i taktowny. 4. Członkowie delegacji powinni posiadać predyspozycje psychologiczne ułatwiające rea- lizację zadania bez ponoszenia nadmiernych kosztów emocjonalnych. 5. Członkowie delegacji powinni znać się wcześniej i wzajemnie wspierać. 6. Przedsiębiorcy górniczy powinni zadbać o przeszkolenie wytypowanych osób. 1.1. Wytypowani pracownicy kopalni powinni być uprzedzeni o tym, że mogą być delegowani Świadomość, że pracownik może zostać delegowany przez pracodawcę do informowania ro- dziny ofiary wypadku ma niebagatelne znaczenie dla powodzenia wykonania przez niego tego trudnego zadania bez dodatkowego obciążenia. Osoba, której powierzono ten obowiązek nagle i przypadkowo nie będąc wcześniej tego świadomą z dużym prawdopodobieństwem poniesie większe koszty psychologiczne udziału w informowaniu niż gdyby była na to przygotowana. Dlatego z praktycznego punktu widzenia korzystne jest by pracodawcy profilaktycznie mieli ustalony skład delegacji do tego typu zadań a wytypowani pracownicy byli o tym fakcie poin- formowani. Zabieg ten w dużej mierze przekłada się na kontrolowanie poziomu stresu a tym samym profesjonalizm osób powiadamiających oraz minimalizację negatywnych skutków udziału delegowanych w powiadamianiu. Osoby delegowane przypadkowo, zaskoczone tym faktem poniosą, zatem nie tylko koszty psychologiczne samego udziału w sytuacji powiada-

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3