Materiały konferencyjne SEP 2019
Dzięki pełnej integracji silnika z falownikiem oraz zastosowaniu połączeń wtyczkowych pomiędzy napędami możliwa jest bardzo szybka rekonfiguracja ilości napędów ciągnika dostosowana do aktualnych potrzeb. Na rysunku poniżej (Rys. 6.) prezentujemy pojedynczy napęd. Rys. 6. Napęd elektryczny ciągnika typu CA-190 Figure 6. The electric drive of the CA-190 haulage Kolejnym ważnym aspektem eksploatacji w/w ciągnika jest możliwość ładowania zespołu akumulatora BWZA poprzez zespół transformatorowy BWZT, tzw. „ładowarkę”, którą można zabudować w dowolnym wyrobisku zaliczonym do stopnia „a”, „b”, „c” niebezpieczeństwa wybuchu metanu. Pozwala to kopalni na ładowanie ciągnika poza specjalnie wyznaczonymi komorami przewietrzanymi niezależnym prądem powietrza. Natomiast zastosowanie szybko- złączy po stronie BWZA i BWZT umożliwia szybkie oraz bezinwazyjne rozpoczęcie lub za- kończenie procesu ładowania. Przy elektromobilności bardzo istotnym parametrem jest czas ładowania oraz możliwość wymiany całego akumulatora, czy też pojedynczych ogniw co znacznie skróci czas ewentual- nej naprawy. Poniżej przedstawiamy przykładowe czasy ładowania w zależności od poziomu naładowania akumulatora: Od 20% do 100% pojemności - ok. 8,0h Od 40% do 100% pojemności - ok. 6,0h Od 40% do 80% pojemności - ok. 2,0h Rozwój w zakresie technologii akumulatorów pozwolił na zastosowanie w zespole akumulatora BWZA ogniw pozbawionych tzw. „efektu pamięci ogniw” dzięki czemu można doładowywać ciągnik bez utraty pojemności akumulatora nawet przy krótkich postojach co znacząco wydłuża czas jego wykorzystania podczas jednej zmiany i zwiększa okres eksploatacji.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3