Materiały konferencyjne SEP 2019
Przykładem korzystnych rozwiązań kombajnów ramieniowych z zabudowanymi manipula- torami, które z doświadczenia pracują w kopalniach z dobrymi rezultatami są kombajny ramie- niowe typu MR firmy Sandvik jak: - kombajn ramieniowy MR341 z wiertnicą umieszczoną na boku, - kombajn ramieniowy MR341 ze zintegrowaną platformą do kotwienia, - kombajn ramieniowy MR620 z platformą do kotwienia z dwoma urządzeniami kotwiącymi, Przykładowe rozwiązania kombajnów MR341 i MR620 z platformami kotwiącymi przed- stawiono na rysunku 9 i 10. Rys. 9. Kombajn MR 340 z platformą kotwiącą BU-2900 w pozycji pracy firmy Sandvik Rys. 10. Kombajn MR 620 z platformą kotwiącą z dwoma urządzeniami kotwiącymi firmy Sandvik Przykładem wozu kotwiącego współpracującego z kombajnem ramieniowym wjeżdżają- cego do przodku jest tzw. systemem „by pass” opracowanym przez autora przy współpracy z firmą Boart Logyear (obecnie Mine Master) wspólnie z firmą Fletcher (USA) i kopalną Bog- danka noszący nazwę SWK-B [3]. Wóz kotwiowy wjeżdża do przodku drążonego chodnika przy równoczesnym wycofaniu kombajnu. Rozwiązanie przedstawiono w opracowaniach [5,7] zostało wdrożone w kopalni Bogdanka i doczekało się stworzenia polskiej wersji wozu kot- wiowego przez firmę Famur (wcześniej rozwiązanie Elgór-Zamet EZ-K10) zastosowanej w kopalni Staszic do kotwienia przy stosowaniu obudowy podporowo-kotwiowej. Wozy kot- wiowe są szeroko stosowane w amerykańskim górnictwie węgla kamiennego w systemie ko- morowo-filarowym. Wozy kotwiowe mają szereg zalet takich jak: - możliwość mechanizacji wszystkich czynności związanych z kotwieniem, - możliwość uzyskania najwyższych parametrów kotwienia zwłaszcza w zakresie nośności kotwi [4], - duża mobilność pozwalająca prowadzić pracę w różnych miejscach na długości wyrobiska, - bezpieczne i ergonomiczne warunki pracy dla kotwiącego łącznie z możliwością kontroli parametrów kotwienia i sterowania nimi w układzie automatycznym tzw. Fletcher Feedback Control system. Przy właściwie dobranej konstrukcji wozu kotwiowego dla danych warunków geologiczno –górniczych jak i techniczno-technologicznych wyrobiska drążenie chodnika kombajnem ra- mieniowym z wozem kotwiowym może być rozwiązaniem efektywnym na równi z innymi roz- wiązaniami. Prace związane z opracowaniem wozu kotwiącego SWK-B (rys. 11, 12) trwały trzy lata.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3