Materiały konferencyjne SEP 2020
Szkoła Eksploatacji Podziemnej 2020, Materiały Konferencyjne Doświadczenia ruchowe w wykorzystaniu naspągowej lokomotywy Paweł Janowski Lubelski Węgiel „Bogdanka” Krzysztof Chołast Lubelski Węgiel „Bogdanka” Mirosław Skruszeniec Lubelski Węgiel „Bogdanka” STRESZCZENIE: W latach 70 została wprowadzona został do eksploatacji pierwsza akumula- torowa lokomotywa elektryczna typu LEA-BM, która zmieniła sposób transportu w podziem- nych zakładach górniczych. Z czasem zastąpiła wszech obecny i niebezpieczny transport lino- wy oraz transport lokomotywą zasilaną z trakcji elektrycznej. W celu przedłużenia eksploata- cji, a także w celu podniesienia niezawodności pracy lokomotywa LEA BM była poddawana modernizacji m.in. układu sterowania i napędu. Jednak do dziś zachowała ona swoją pierwotną konstrukcję i funkcjonalność. Po upływie ponad czterdziestu latach i postępie technologicznym w zakresie układów napędowych jak również zmianie technologii magazynowania energii fir- my konstrukcyjne starają się zastąpić ową kultową lokomotywę nowymi rozwiązaniami. W obliczu decyzji jaki kierunek obrać staje się zasadne pytanie: Czy proponowane nowe roz- wiązania są lepszymi i dopracowanymi rozwiązaniami?. Jakie są mocne strony proponowa- nych rozwiązań, a nad jakimi należy jeszcze popracować?. Czy wymieniając tabor warto inwe- stować w elektryczne lokomotywy akumulatorowe?. Na te pytania i wiele innych postaram się odpowiedzieć dokonując porównania lokomotywy LEA-BM z lokomotywą ELECTRA opiera- jąc spostrzeżenia nie tylko na doświadczeniu osób zarządzających i nadzorujących pracę lo- komotyw spągowych ale również na spostrzeżeniach i doświadczeniu w eksploatacji pracow- ników Lubelskiego Węgla użytkujących lokomotywy na co dzień. SŁOWA KLUCZOWE: #transport podziemny, #lokomotywa akumulatorowa, #Bogdanka
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3