Materiały konferencyjne SEP 2020

WSTĘP W kopalni węgla kamiennego Lubelski Węgiel „Bogdanka” system transportu ludzi, mate- riałów i urządzeń jest oparty na kolei podziemnej z wykorzystaniem lokomotyw spągowych oraz podwieszonych. Obecnie stosowane lokomotywy dołowe wykorzystują w zasadzie dwa rodzaje napędu – elektryczny oraz spalinowy. Po latach eksploatacji spągowych lokomotyw elektrycznych nastąpiło znaczne zwiększenie taboru lokomotyw spalinowych z uwagi na braku produkcji i sprzedaży elektrycznych lokomotyw spągowych. Dodatkowym aspektem było w początkowych fazach inwestycji zmniejszenie nakładów inwestycyjnych na wykonania spe- cjalistycznych ładowni akumulatorowych. Pomieszczenia ładowni akumulatorów trakcyjnych muszą spełniać wymagania polskiej norm 1 [1] jak również przepisów zawartych w rozporzą- dzeniach 2 [2]. Zastosowania lokomotyw spalinowych nie są rozwiązanymi bez wad z uwagi na źródło emisji ciepła, spalin jak również większą emisję hałasu w porównaniu do lokomotyw elektrycznych wszystkie ww. aspekty przekładają się na komfort użytkowania. Intensywny rozwój techniki w zakresie wykorzystania napędów trakcyjnych jak również zmiana sposobu magazynowania energii spowodował wypracowaniem nowych rozwiązań i zaadaptowanie ich do podziemnych elektrycznych lokomotyw spągowych. 1.1. Lokomotywa LEA BM- 12/3T W roku 1982 roku kopalnia wdrożyła do eksploatacji cztery lokomotywy LEA BM. Pozytywne doświadczenia eksploatacyjne lokomotyw LEA BM utwierdziły w przekonaniu o zasadności i konieczności podążania w tym kierunku i z uwagi zwiększenie zapotrzebowania na transport materiałów i ludzi w 1984 roku zostały zakupione kolejne trzy lokomotywy LEA BM. W pierwotnej wersji lokomotywa LEA BM była eksploatowana do roku 1996 po którym zosta- ła zmodernizowana, a głównym celem modernizacji było uzyskanie wysokiej pewności działa- nia układów elektroenergetycznych poprzez zmniejszenie poboru prądu przez układ sterowania i oświetlenia jak również unowocześnienie z uwagi na trudności pozyskania części zamien- nych. W Polsce w roku 2011 nie były produkowane odpowiedniki lokomotywy LEA BM i z uwa- gi na ten fakt została podjęta decyzja o modernizacji, a celem ich było w głównej mierze do- stosowanie do wymagań przepisów unijnych. Podczas modernizacji zostało wymienione pod- zespoły do sterowania napędem lokomotywy w których skład wchodziły między innymi - łącznik ognioszczelny TUSO- 21M, nawrotnik ognioszczelny TUSO -22/M oraz dwa nastaw- niki ognioszczelne typu TURO -34A. W lokomotywie LEA BM obecnie stosowane są dwa typ silników LDs 245 mocy 38 kW (zamontowane na układzie napędowym dwóch lokomotywach) oraz typu LDs 327 mocy 40kW (zamontowane na układzie napędowym pięciu lokomotywach). Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród pracowników oddziału GPD-1 zdają się potwier- dzać i umacniać w przekonaniu o atutach lokomotywy LEA BM. Z uwagi na fakt że większość maszynistów obsługuje różnych typach lokomotywy (spalinowe) wyniki ankiety można uznać za obiektywne. [1]PN-G-47071:1997 - wersja polska Górnicze koleje podziemne - Ładownie baterii akumulatorów trakcyjnych - Wymagania [2] Rozporządzenie Ministra Energii z dnia 23 listopada 2016 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących prowadzenia ruchu podziemnych zakładów górniczych

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3