Materiały konferencyjne SEP 2020

baterii akumulatorów z lokomotyw które będą poddane przeglądowi. Do demontażu baterii z lokomotywy służą dwa wciągniki typu WPFZ-3,0 zamontowane na szynach LPS w poprzek toru spągowego. Po wykonaniu demontażu baterii lokomotywa przemieszczana jest na stano- wisko remontowe za pomocą drugiej lokomotywy spągowej. 1.3. Ładownia akumulatorów trakcyjnych 1.3.1. Stół do ładowania baterii akumulatorów Lokomotyw LEA-BM12 Do roku 2012 wymiana polegała na zdemontowaniu baterii z lokomotywy i przemieszczeniu jej poprzez układ cięgien na stół do ładowania następnie lokomotywę bez baterii przemiesz- czana była za pomocą kołowrotu w pobliże stołu na którym znajdowała się naładowana bateria. Praca ta była trudna z uwagi na brak precyzji podczas przemieszczania lokomotywy. W 2013 roku podczas modernizacji ładowni i zajezdni zostały zastosowane równolegle znaj- dujące się stoły wymiany baterii akumulatorów. Takie rozwiązanie pozwoliło na zmniejszenie czasu wymiany baterii akumulatorów który wynosi maksymalnie do 10 minut. Urządzenie składa się z dwóch stołów - stołu czynnego i stołu biernego. Stoły umieszczone są po obu stronach toru kolei spągowej. Za pomocą hydraulicznych siłowników w które wyposa- żone są stoły można dokonywać regulacji wysokości stołu do 40mm co pozwala dokonywać przemieszczenia baterii w celu regulacji wysokości w przypadku kiedy na lokomotywie wystę- pują zużyte koła lub resory. Stół czynny wyposażony jest w siłownik za pomocą którego przesuwana jest listwa służąca do jednoczesnego przesuwania naładowanej baterii na lokomotywę i z lokomotywy baterii rozła- dowanej na stół. 1.3.2. Układ ładowania baterii akumulatorowych - Prostowniki tyrystorowe W 2019 r. w celu podniesienia efektywności wykorzystania urządzeń poprzez skróceniu proce- su ładowania baterii oraz z uwagi na trudno dostępność części zamiennych zostały wymienio- ne prostowniki typu BMG – 144/130 na prostowniki typu HMC-PT-02. Wymiana prostowni- ków pozwoliła na skrócenie procesu ładownia baterii z 15 godzin do 7 godzin eksploatowa- nych baterii typu SBS-4B. Prostowniki w trybie automatycznym przystosowane są do ładowania baterii trakcyjnych typu SBS-4, SBS-4A, SBS-4B oraz SBS-5. Istnieje również możliwość wykonania ładowania w rybie ręcznym z możliwością indywidualnego doboru parametrów ładowania akumulatorów. Prostownik posiada trzy tryby pracy: Ładowanie eksploatacyjne, wyrównawcze, uruchamiają- ce. Prostowniki tyrystorowe wyposażone są również w możliwość pomiaru temperatury elek- trolitu ogniwa baterii za pomocą czujnika temperatury Pt100 firmy Aplisens. Zastosowanie ciągłego pomiaru dzięki któremu proces ładowania nie musi być ciągle kontrolowany i nadzo- rowany. 2. NOWOCZESNE ROZWIĄZANIA W TRANSPORCIE PODZIEMNYM – LOKOMOTYWA ELECTRA Górnicza lokomotywa akumulatorowa ELECTRA przeznaczona została do transportu ludzi, urządzeń oraz innych ładunków po torach kolei szynowej podziemnej, jak i naziemnej.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3