Materiały konferencyjne SEP 2020
Rysunek 2 Lokomotywa ELECTRA rozmieszczenie urządzeń układu napędowego – widok z dołu 2.1. Techniczne testy Lokomotywy ELECTRA w LW Bogdanka Przez trzy miesiące w kopalni Lubelski Węgiel testowana była lokomotywa firmy Urządzenie i Konstrukcje z Żor typu ELECTAR. Lokomotywa ELECTRA podczas eksploatacji nie wykazała znaczących różnic z uwagi na sposób eksploatacji w porównaniu do lokomotywy LEA BM. Zaletą lokomotywy jest na pewno większa swoboda pokonywania łuków jezdnych, atutem mo- że okazać się również wiarygodne pomiary napięcia baterii które w sposób jednoznaczny in- formują o konieczności dokonania ładowani. Ciekawym rozwiązaniem technicznym dostarcza- jącym szereg informacji o sposobie pracy lokomotywy jest sterownik kotrolujący parametry pracy i nie pozwalający na przeciążenia układu mechanicznego i elektrycznego dzięki któremu możemy sprawdzić jak lokomotywa jest eksploatowana, a także czas jej efektywny pracy. Ko- rzyści wynikające z możliwości doładowania baterii lokomotywy jest znikome ponieważ wią- załoby się to z postojem drużyny transportowej jak również niewykorzystaniem urządzenia. Uwagi zgłaszane przez służby i operatorów lokomotywy były w miarę możliwości poprawiane. Tabela 1 Analiza SWOT dla zastosowania lokomotywy ELECTRA w LW Bogdanka SILNE STRONY SŁABE STRONY Kontrola parametrów pracy – nie możli- wość przeciążenia maszyny. Łatwość pokonywania łuków oraz więk- sza możliwość transportu jednostek ma- teriałowych po łuku. Silnik indukcyjny klatkowy zasilany prą- dem przemiennym Dokładne parametry eksploatacyjne pra- cy. Trudniejsze sterowanie lokomotywą - wymaga większej precyzji i wyczucia. Nie ergonomiczna pozycja siedzenia – zbyt małe wymiary kabiny operatora – producent przedstawił projekt poprawy. Słaba widoczność pola widzenia z kabiny tworzą się martwe pola. Wystąpienie alarmu powoduje gwałtowa- ne zatrzymanie lokomotywy SZANSE ZAGROŻENIA Zwiększenie kontroli pracy drużyny transportowej – każdy operator loguje się na swoje konto podczas wykonywa- Zastosowane rozwiązania i urządzenia są w większości produkcji Becker. Wymiana taboru zablokuje możliwość
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3