Materiały konferencyjne SEP 2020

ważyć możliwość w przypadku załączenie awaryjnego hamowania uruchamianie pia- secznicy. 2.2. Analiza finansowa zakupu Lokomotywy ELECTRA porównane z lokomotywą LEA BM Dokonano analizy finansowej zastąpienia lokomotywy LEA BM w porównaniu do nakła- dów finansowych poniesionych w przypadku modernizacji lokomotywy LEA BM oraz zakupu lokomotywy ELECTRA. Z uwagi na wielkość nakładów inwestycji do których zostały uwzględnione jedynie nakłady związane z zakupem urządzeń koniecznych do eksploatacji na obecnym poziomie tz. czterech podwójnych stołów do ładowania baterii akumulatorów i bezpiecznego demontażu, jednej do- datkowej baterii akumulatorów stanowiącej rezerwę eksploatacyjną oraz siedmiu lokomotyw ELECTRA. Do analizy wskaźnika NPV przyjęto oczekiwaną stopę zwrotu na poziomie 9%. Z przeprowadzonych analiz metodą NPV inwestycja z punktu widzenia ekonomicznego w okresie 10 lat jest nie zasadna -1 920 267 zł. Przyjęte koszty zostały wyznaczone z obecnej działalności i są to przepływy wynikające z:  Zmniejszone zatrudnienie na ładowni z trzech pracowników do jednego adekwatnie do prowadzonej wymiany lokomotyw  Zmiana ponoszonych kosztów eksploatacyjne Lokomotywy LEA  Od trzeciego roku eksploatacji Lokomotywy ELECTRA prognoza kosztów eksploata- cyjnych  Zmiana kosztów ponoszonych w czasie z tytułu nie wykonania remontu silników prądu stałego  Różnica kosztów w zużyciu energii Z obliczeń zakładanych ilości cykli ładowania bateria BWZA nie będzie wymagała remon- tu. Wytrzymałość (ilość cykli) baterii aktualnie stosowanych jest taka sama co proponowanej baterii ołowiowo-kwasowe w postaci stałej. Z uwagi na doświadczenia w eksploatacji akumu- latorów ołowiowo-kwasowej w postaci płynnej gdzie do uszkodzenia często dochodziło me- chanicznie została przyjęta częstsza konieczność wykonywania remontu. Producent akumula- torów w postaci stałej stwierdza ,że wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne jest „duża” niezmiernie trudno jest ocenić ich wytrzymałość na uszkodzenia wewnętrzne ogniw. Eksploat- owane obecnie akumulatory wytrzymują ok. 1000 cykli ładowania i wydawane są do naprawy która polega na wymianie wszystkich ogniw a kosz jest porównywalny z zakupem nowej bate- rii. Z uwagi na brak konieczności stałej obsługi pracownika ładowni podczas ładowania można założyć że w przypadku zastosowania lokomotywy ELECTRA zatrudnienie to zostanie zmniejszone z obecnie trzech pracowników do jednego którego zadaniem będzie wykonanie przeglądów baterii i ładowania wyrównawczego. Brak obiektu ładowni w którym można odstawić do ładowania baterię akumulatora wiąże się ze zwiększeniem ilości lokomotyw w celu zapewnienia ciągłości ruchu co również byłoby nieuzasadnione. Obecnie akumulator z lokomotywy jest demontowana i podłączany do łado- wania w wycenie uwzględniono konieczność zakupu stołów do ładowania oraz urządzeń zasi- lających. W wycenie nie brano pod uwagę konieczności wykonania wyrobiska na cele ładowni ponie- waż ładownia ta jest wykonana i eksploatowana od 2013r. Przy konieczności przebudowy wy-

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3