Materiały konferencyjne SEP 2020

Szkoła Eksploatacji Podziemnej 2020, Materiały Konferencyjne Doświadczenia ze stosowania obudów ŁPSp w dowierzchniach zbrojeniowych i skrzyżowaniach w warunkach PG Silesia Roman Kołatek Zbigniew Ciepliński Roman Knapski PG „SILESIA” Sp. z o.o. KWK „Silesia” STRESZCZENIE: Sposoby wykorzystania wyrobiska o zwiększonym przekroju poprzecznym wykonanym w obudowie ŁPSp dla celów skrócenia czasu zbrojenia przyszłej ściany oraz ułatwienia jej rozruchu. Autorzy przedstawiają możliwości wykorzystania dwóch tras kolejek podwieszanych urządzenia do obracania sekcji obudowy ścianowej oraz sposób wyjazdu z dowierzchni i wykonania pierwszych cięć ociosu węglowego. Zaprezentowano również spo- sób drążenia wyrobiska i schematy zabudowy rejonów skrzyżowań dowierzchni z wyrobiskami przyścianowymi. SŁOWA KLUCZOWE: Dowierzchnia ścianowa, obrotnica sekcji ścianowych, zbrojenie ścia- ny, obudowa chodnikowa, rozruch ściany WSTĘP Prowadząc eksploatację węgla kamiennego od 110 lat, Kopalnia "Silesia” może poszczycić się bogatą tradycją górniczą. W 2010 roku kopalnię przejął prywatny inwestor – czeska grupa EPH. Obecny obszar górniczy wynosi 21,85 km 2 który znajduje się w południowej części Górnośląskiego Zagłębia Węglowego na terenie gmin Czechowice-Dziedzice, Goczałkowice- Zdrój, Pszczyna, Miedźna, Wilamowice, Bestwina. W chwili obecnej eksploatowane są pokłady grupy 300. Nachylenie opisywanych w dalszej części dowierzchni ścianowych wynosi od 10° do 30°, drążone są w IV kategorii zagrożenia metanowego, klasie B wybuchu pyłu węglowego, I i II stopniu zagrożenia wodnego i przy braku zagrożenia tąpaniami. Prawidłowo zarządzana kopalnia zarządzana zobowiązana jest do dokładnej analizy kosztów działalności, a w związku z tym do rozpoznania możliwości ich ograniczenia. W trakcie prac zwrócono uwagę, iż czas przezbrojenia wyposażenia ściany eksploatacyjnej jest okresem ge- nerowania kosztów bez uzyskiwania przychodów z eksploatacji węgla w danym rejonie za- kładu górniczego. Zidentyfikowano problemy związane z logistyką transportu (pojedynczy tor kolejki podwieszanej na dużym wybiegu wyrobiska przyścianowego powodował konieczność oczekiwania na jego wlocie przez kolejny skład kolejki na jego opuszczenie przez poprzedni) oraz na trudności podczas wyjazdu kompleksu ścianowego z dowierzchni zbrojeniowej. Z tymi problemami uporano się zwiększając gabaryty (szerokość) dowierzchni ścianowych. Innymi słowy w niniejszym referacie stawiana jest teza, iż zwiększone koszty poniesione na etapie drą- żenia, powodują dodatni efekt ekonomiczny na etapie zbrojenia i rozruchu dzięki ograniczeniu ilości roboczodniówek potrzebnych na tych etapach.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3