Materiały konferencyjne SEP 2020

Szkoła Eksploatacji Podziemnej 2020, Materiały Konferencyjne Systemy zarządzania wdrożone w Polskiej Grupie Górniczej S.A. jako wsparcie funkcjonowania przedsiębiorstwa Agnieszka Nowak Polska Grupa Górnicza S.A. Oddział KWK Wujek STRESZCZENIE: W referacie zaprezentowano krótką charakterystykę przedsiębiorstwa oraz systemów wdrożonych w Polskiej Grupie Górniczej S.A. PGG S.A. wdrożyła i utrzymuje sys- temy zarządzania oparte o zapisy norm ISO 9001:2015, 14001:2015 oraz PN-N 18001:2004. Przedsiębiorstwo wdrożyło również system zarządzania bezpieczeństwem informacji zgodny z normą ISO/IEC 27001:2013. Ponadto w myśl zasady ciągłego doskonalenia PGG S.A. po- dejmuje szereg działań mających na celu podwyższenie standardu przedsiębiorstwa i utrzyma- nie najwyższej jakości. Wszystkie działania związane z wdrożeniem i utrzymaniem certyfiko- wanych systemów zarządzania wspierają funkcjonowanie PGG S.A. SŁOWA KLUCZOWE: zintegrowany system zarządzania, przedsiębiorstwo górnicze, podej- ście procesowe 1. WPROWADZENIE Współczesne podejście do zarządzania procesami produkcyjnymi opiera się na stosowaniu znormalizowanych systemów zarządzania. Idea ta dotyczy szeroko pojętego zarządzania jako- ścią produktów i usług, jak również jakością środowiska pracy i środowiska naturalnego. Trze- ba jednak pamiętać o tym, że poważnym zagrożeniem wdrożenia znormalizowanego podejścia do zarządzania jest nieuzasadnione przekonanie, że zastosowany system daje gwarancję sku- teczności działania. Działalność przedsiębiorstwa to obok zagadnień jakościowych, także cała sfera związana ze spełnieniem wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, środowiskowych, bezpieczeństwa in- formacji i innych wymogów administracyjnych oraz oczekiwań społecznych, które często zna- cząco wpływają na efektywność przedsiębiorstwa i nie mogą być pomijane przy analizie efek- tywności [20]. Chcąc sprostać bieżącym i przyszłym wymaganiom rynku, tak krajowego jak i zagranicznego, w Polsce w 1994 roku podjęto działania mające na celu opracowanie i wdro- żenie systemu zarządzania jakością, zgodnego z normami ISO 9000. Decyzja o wdrożeniu sys- temu oraz określona polityka jakości były motywowane chęcią podniesienia poziomu zarzą- dzania, organizacji i sposobu produkcji odpowiadającego światowym standardom w dziedzinie zapewnienia jakości. Były również odpowiedzią na sygnalizowane oczekiwania odbiorców [21]. Każde przedsiębiorstwo, które chce konkurować na rynku, musi oferować swoim klien- tom najwyższą jakość, a realizuje to przy zastosowaniu systemu zarządzania jakością (QMS – Quality Management System ) [4].

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3