Materiały konferencyjne SEP 2020

Obserwując działania przedsiębiorstw, można zauważyć pewnego rodzaju „modę” na wdra- żanie tych bądź innych koncepcji, systemów czy metod doskonalących [5]. Istnieją przesłanki do konieczności stosowania systemów zarządzania jakością. Do głównych sił nacisku zaliczyć należy: klientów, konkurencje, kooperantów, czynnik ekonomiczny organizacji (duże koszty reklamacji, produktów wadliwych, przestojów produkcyjnych itp.), elementy zarządzania, aspekty społeczne itp. [1; 13]. Przedsiębiorstwa zmieniają swoje nastawienie do klientów, stają się bardziej elastyczne, dostępne, komunikatywne i są gotowe na niektóre ustępstwa. Powoduje to zmiany w funkcjonowaniu organizacji i planowaniu procesów produkcyjnych [13]. Uświa- damia zarządzającym, iż organizacja to nie zbiór pojedynczych funkcji, procesów czy obsza- rów, ale złożony system. Dlatego zarządzający zaczynają kierować swoją uwagę na modele holistyczne, w których organizacja jest postrzegana w sposób systemowy [5]. Potocznie, sys- tem jest procesem przetwarzającym różnego rodzaju dane, które określają możliwość wpro- wadzenia zmian [13]. Z systemem tym można spotkać się praktycznie w każdej gałęzi przemy- słu, w wielu przedsiębiorstwach, co świadczy o coraz szerszym jego stosowaniu. Polska Grupa Górnicza S.A. jest jednym z największych przedsiębiorstw górniczych w Pol- sce. W jej skład wchodzi 8 kopalń (KWK ROW, KWK Ruda, KWK Sośnica, KWK Bolesław Śmiały, KWK Piast – Ziemowit, KWK Murcki – Staszic, KWK Mysłowice – Wesoła, KWK Wujek) oraz 5 zakładów (Zakład Elektrociepłownie, Zakład Górniczych Robót Inwestycyj- nych, Zakład Informatyki i Telekomunikacji, Zakład Remontowo – Produkcyjny i Zakład Pro- dukcji Ekopaliwa). Wdrożony w Polskiej Grupie Górniczej S.A. zintegrowany system zarządzania (ZSZ) jest połączeniem procesów, procedur i praktyk działania stosowanych w organizacji w celu wdro- żenia jej polityki, które może być bardziej skuteczne w osiąganiu celów wynikających z poli- tyki, niż podejście poprzez oddzielne systemy [3]. Dla przedsiębiorstwa bardzo ważne jest, aby regularnie monitorować i oceniać zarówno wdrożenie systemu, jak i uzyskiwane efekty działań. Powinno temu służyć staranne dobranie odpowiednich wskaźników. Sposobem oceny skuteczności, mającej na celu identyfikację ry- zyk i określenia spełnienia wymagań jest auditowanie. PGG S.A. posiada certyfikowany system zarządzania, na który składa się odpowiednio sys- tem zarządzania jakością, system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, system zarzą- dzania środowiskowego, a od 2019 roku system zarządzania bezpieczeństwem informacji. 2. PRZESŁANKI WDROŻENIA I ZASADY FUNKCJONOWANIA Mówiąc o zintegrowanym systemie zarządzania (ZSZ) należy podkreślić znaczenie podejścia procesowego [9] i systemowego – integracji, oznacza sformalizowane połączenie praktyki w jedno, ale nie jako połączenie oddzielnych składników – są to współdziałające ze sobą i uzu- pełniające się podsystemy organizacji [8]. Głównym celem tworzenia ZSZ jest poszukiwanie sposobu na ciągłe zwiększanie efektywności organizacji. W swojej publikacji M. Wylężek po- wołuje się na definicję ZSZ podaną przez P. Millera [24]. Opisuje go jako „ jeden, jedno- znacznie określony, udokumentowany i spójny system, który umożliwia skuteczne i równo- czesne zarządzanie wieloma aspektami, poprzez ustanowienie i realizację jednej polityki i wy- nikających z niej celów dotyczących tych aspektów ” [10]. Wdrożenie ZSZ jest jednym ze sposobów na uzyskanie lepszej pozycji na rynku, dlatego przedsiębiorstwa w ostatnich latach coraz częściej korzystają z takiego rozwiązania. Z jednej strony pozwala ono na zapewnienie odbiorcom najwyższych parametrów produktu finalnego,

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3