Materiały konferencyjne SEP 2020

z drugiej zaś ułatwia optymalizację zasobów oraz zapewnia lepszą komunikację wewnątrz fir- my [24]. Przy czym, w przedsiębiorstwie górniczym zasobami są [7]:  zasoby naturalne,  zasoby rzeczowe – tworzące fizyczny majątek przedsiębiorstwa,  zasoby ludzkie – obejmujące kwalifikacje, aktywność i wiedzę zatrudnionych pra- cowników,  zasoby finansowe – obejmujące wszystkie posiadane formy i postaci pieniądza,  zasoby niematerialne i prawne – obejmujące posiadane licencje, patenty, informacje oraz także znak graficzny i nazwę firmy, markę, reputację. W zależności od tego jakie systemy zarządzania zostały wdrożone w organizacji, elemen- tami składowymi ZSZ mogą być systemy dotyczące zarządzaniem jakością, bezpieczeństwem pracy, środowiskiem, bezpieczeństwem informacji. Każdy z systemów ma przypisane swoje obszary i zakresy działania. Obszary działania dotyczą określonych procesów, procedur i dzia- łań. Wszystkie zakresy ZSZ są oparte na normach, na podstawie których jednostka wdrażająca taki system może podlegać certyfikacji. Poszczególnym z nich są przypisane konkretne normy:  systemom zarządzania jakością – PN-EN ISO 9000, PN-EN ISO 9001, PN-EN ISO 9004,  systemom zarządzania środowiskowego – PN-EN ISO 14001,  systemom zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy – PN-N-18001,  systemom zarządzania bezpieczeństwem informacji – PN ISO/IEC 27001,  auditowaniu systemów zarządzania – PN-EN ISO 19011. Wymagania powyższych norm przedsiębiorstwo musi spełnić, aby mogło być certyfikowa- ne [12]. Polska Grupa Górnicza S.A. w trosce o satysfakcję klienta i stan środowiska naturalnego, dochowując najwyższych standardów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewniając ochro- nę przetwarzanych informacji, wdrożyła Zintegrowany System Zarządzania zgodny z wyma- ganiami norm: ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, PN-N-18001:2004 i ISO/IEC 27001:2013 oraz przyjęła do stosowania Politykę ZSZ.Celem wdrożenia, a obecnie utrzymania systemu jest dostarczanie klientom wyrobów i usług o ustalonej jakości w sposób planowany, zgodnie z ich potrzebami, w warunkach poszanowania wymagań prawnych i innych, przede wszystkim do- tyczących ochrony środowiska i BHP, oraz zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzanych in- formacji [26]. 3. ELEMENTY SKŁADOWE ZINTEGROWANEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA Do głównych powodów zainteresowania przedsiębiorstw systemami zarządzania należy zali- czyć [23]:  wymagania klientów często żądających od swoich dostawców posiadania certyfikowa- nego systemu zarządzania,  traktowania certyfikowanego systemu zarządzania jako ważnego atutu promocyjnego kształtującego wizerunek firmy w kontaktach z otoczeniem,  traktowanie systemu zarządzania jako narzędzia uporządkowania i doskonalenia metod zarządzania. Pozytywne czynniki zaobserwowane po wdrożeniu systemów zarządzania można podzie- lić na wewnętrzne organizacji i zewnętrzne (zestawienie przedstawiono w tabeli 1).

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3