Materiały konferencyjne SEP 2020
ideą Przemysłu 4.0, której KGHM jest uczestnikiem za sprawą realizowanego Programu KGHM 4.0. [3] Jako efekt wszelkich działań (bezpośrednich i pośrednich) oczekuje się obniżki kosztów w każdym możliwym obszarze działalności przedsiębiorstwa. Każdemu działaniu towarzyszy podejmowanie decyzji na podstawie informacji dostępnej w danym miejscu i czasie. Informa- cję generuje się na podstawie danych, które najczęściej pochodzą z systemów informatycznych firmy [2]. Kilkanaście lat temu dla kadry kierowniczej zarządzającej KGHM wystarczające były raporty z jednego systemu, najczęściej typu ERP (ang. Enterprise Resource Plannig). Obecnie do podejmowania decyzji wymagane są informacje pochodzące jednocześnie z kilku czy nawet kilkunastu systemów z różnych obszarów biznesowych od finansów, po zakupy, kadry i płace, zarządzanie gospodarką materiałową, produkcję czy automatykę przemysłową.W przyszłości całkiem prawdopodobne, że oczekiwania KGHM wzrosną w zakresie integracji danych pochodzących również z Internetu (serwisy WWW, notowania, usługi czy aplikacje w chmurze). Wyniki przetwarzania danych, jak i sam dostęp do danych powinien być możliwy na bieżąco z dowolnego miejsca na ziemi. Osiągniecie tych założeń jest możliwe dzięki imple- mentacji dedykowanej platformy analitycznej. Sama platforma jako pewien ekosystem rozwiązań informatycznych może być przedsięwzię- ciem małym, średnim lub dużym, jeżeli chodzi o koszty i stopień złożoności. Wszystko jest zależne od konkretnych wymagań biznesowych przedsiębiorstwa. Implementacja platformy analitycznej możliwa jest na kilka sposobów. Przykładowo, może w całości bazować na roz- wiązaniach chmurowych w trybie publicznym lub prywatnym. Możliwa jest również imple- mentacja na zasobach klienta tzw. on-premises lub w trybie hybrydowym (połączenie dowol- nych kombinacji). Na potrzeby realizacji wielu zadań rozwojowych, a także projektów realizowanych w ramach Programu KGHM 4.0 powstała inicjatywa budowy platformy analitycznej przez Oddział COPI na potrzeby całej Grupy Kapitałowej KGHM. Priorytetowo potraktowano obsługę procesów biznesowych w obszarze zintegrowanego łańcucha dostaw związanych m.in . z gospodarką ma- teriałową (redukcja i standaryzacja indeksów materiałowych), planowaniem i budżetowaniem potrzeb materiałowych oraz budowaniem wskaźników KPI. Celem artykułu jest przedstawienie modelu platformy analitycznej na potrzeby zarządzania zintegrowanym łańcuchem dostaw w KGHM Polska Miedź S.A. Struktura artykułu jest nastę- pująca. W pierwszej części pracy omówiono wpływ narzędzi informatycznych oraz nowych technologii (tj. Big Data) na procesy biznesowe w ramach zintegrowanego łańcucha dostaw. W drugiej części zidentyfikowano typowe wyzwania dużych przedsiębiorstw (w tym KGHM) dotyczące przetwarzania i zarządzania danymi w kontekście budowy informacji zarządczej. Następnie przedstawiono podstawowe elementy platformy analitycznej oraz zmapowano mię- dzy nimi przepływy danych. Poruszono także kwestie związane z integracją i przygotowaniem danych do zasilenia hurtowni danych i budowy biznesowych modeli danych. W trzeciej części opisane zostały wybrane procesy biznesowe realizowane w oparciu o platformę analityczną. Artykuł kończy podsumowanie. 2. WPŁYW NARZĘDZI BIG DATA NA ZARZĄDZANIE ŁAŃCUCHEM DOSTAW 2.1. Zarządzanie łańcuchem dostaw kiedyś i dziś
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3