Materiały konferencyjne SEP 2020

W Lubelskim Węglu „Bogdanka” w chodnikach przyścianowych, w szczególności od stro- ny zrobów występuje zjawisko wypiętrzania spągu. Jest to duży problem przy eksploatacji ścian kompleksem strugowym. By stworzyć odpowiednią wysokość wyrobiska przed przejaz- dem napędu zastosowano spągoładowarkę. Maszyna wycofana z przed strefy przynapędowej o ok. 20 m sypie wybrany urobek na przenośnik skrętny PZS-SIGMA „BARAKUDA”. Prze- nośnik Zgrzebłowy Skrętny przeznaczony jest do stosowania w ciągach transportowych, w któ- rych proces technologiczny przewiduje krzywoliniowy tor odstawy urobku. Zamontowany przed napędem na zestawie aparaturowym i wsparty na płycie podnapędowej napędu pomocni- czego. Przeniesienie pracy spągoładowarki z przed napędu oraz zmianę kierunku jej pracy znacznie umożliwiło stabilizacje postępu ściany. W szczególności umożliwiło ciągłą prace kompleksu w przypadku awarii spągoładowarki oraz stworzenie zapasu strefy wymagającej robót strzałowych (Rysunek 11). Rys. 11. Przenośnik zgrzebłowy PZS-SIGMA „Barakuda”. Fig. 11. Scraper conveyor PZS-SIGMA “Barakuda”. PODSUMOWANIE 1. Podsumowując należy stwierdzić, że „odkładnia” wpisała się na dobre do kompleksów strugowych w LW „Bogdanka”. Mimo początkowych obaw o skuteczność działania urzą- dzenia, wyniki produkcyjne pokazały, że zastosowanie „odkładni” pomogło w optyma- lizacji kompleksu strugowego. 2. Urządzenia do samozaładunku urobku na obu napędach umożliwiją wyeliminowanie spą- goładowarki ze skrzyżowania, mechanizując czynność wykonywaną manualnie w zautoma- tyzowanym kompleksie strugowym.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3