Materiały konferencyjne SEP 2020

1) Wywiewanie urobku i tworzenie pryzm drobnego urobku w miejscu zabudowy tam regula- cyjnych. Zabudowa tam regulacyjnych na trasie odstawy, w szczególności przenośnikami taśmowymi, wpływa na wywiewanie urobku i tworzenie się pryzm drobnego urobku. Brak właściwego nadzoru i brak bieżącego usuwania nagromadzonego drobnego urobku bardzo istotnie wpływa na możliwość powstania pożaru egzogenicznego (podbita taśma, nie kręcące się rolki, itp.) oraz stan zagrożenia wybuchem pyłu węglowego (możliwość powstania wznie- conego obłoku drobnego pyłu). Dla eliminowania takich sytuacji istnieje konieczność bu- dowy tuneli pyłochłonnych oraz bieżące usuwanie urobku. 2) Konieczność zabudowy tam mechanicznych lub automatycznych przy jednoczesnym docho- waniu gabarytów ruchowych Zgodnie z obowiązującymi przepisami: a. §182 Rozporządzenia ME [2] „Drzwi w tamach śluz wentylacyjnych zainstalowanych na drogach przewozu lokomotywowego lub przewozu z napędem własnym są otwierane i zamykane mechanicznie lub automatycznie” b. §185 Rozporządzenia ME [2] „W wyrobiskach, w których jest konieczne zabudowanie tam wentylacyjnych umieszczanie urządzeń transportu linowego jest niedopuszczalne. Przepisu nie stosuje się w wypadku, gdy jest zapewnione mechaniczne lub samoczynne zamknięcie i otwarcie tam wentylacyjnych bez potrzeby wejścia pracowników na drogi transportowe.” Powyższe przepisy determinują zabudowę tam automatycznych lub mechanicznych na trasie prowadzonego transportu. Istniejąca trasa przenośnika odstawy w miejscu zabudowy tam w zdecydowanej większości przypadków, dla zapewnienia gabarytów ruchowych, powodu- je konieczność wykonania przebudowy wyrobiska lub poszerzenia w miejscu zabudowy tam oraz kilka metrów przed i za tamą. Powyższe generuje dodatkowe koszty i jednocze- śnie uniemożliwia niezwłoczne zastosowanie prawidłowej regulacji przewietrzania. 3) Oddziaływanie depresyjne szybu wentylacyjnego na zroby eksploatowanej ściany. Zawężenie przekroju wyrobiska w prądzie wlotowym (zwiększenie oporu), powoduje zwięk- szone oddziaływanie szybu wentylacyjnego na zroby eksploatowanej ściany w górnym od- cinku ściany, w szczególności na skrzyżowaniu ściany z chodnikiem odprowadzającym powietrze ze ściany, powodując istotny wzrost zagrożenia metanowego i zwiększone wy- dzielanie metanu. 4) Oddziaływanie depresyjne szybu wentylacyjnego na tamy izolacyjne, uskoki, zaburzenia, W zdecydowanej większości przypadków kolejne ściany eksploatowane w danym pokładzie wybierane są z góry w dół. Powyższe powoduje, że od strony szybu wentylacyjnego znaj- dują się tamy izolacyjne, którymi otamowane są wyeksploatowane ściany. W przypadku zastosowania „klasycznej” regulacji przewietrzania tamy te poddane są zwiększonemu od- działywaniu szybu wentylacyjnego, co w przypadku wystąpienia spękań górotworu w są- siedztwie tamy izolacyjnej lub nieszczelności samej tamy, może spowodować niekontrolo- wany przepływ powietrza przez otamowaną przestrzeń, a tym samym zwiększa się ryzyko powstania pożary endogenicznego [6]. 3. ODDZIAŁYWANIE DEPRESYJNE SZYBU WENTYLACYJNEGO W ZALEŻNOŚCI OD MIEJSCA ZABUDOWY TAMY REGULACYJNEJ NA PRZYKŁADACH ZAISTANIAŁYCH W KWK ROW RUCH JANKOWICE 3.1 Wzrost zagrożenia pożarowego w trakcie drążenia wyrobiska i przejeżdżania strefy usko- kowej w związku z zastosowaną regulacją przewietrzania

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3