Materiały konferencyjne SEP 2020

Powyższe, bardzo dynamiczne i niebezpieczne zdarzenie spowodowało przyspieszenie prac związanych z oddaniem do ruchu tamy TW 679, tj. regulacji przewietrzania w pochylni wenty- lacyjnej w pokł. 502/1. Jednocześnie wykonane pomiary potencjałów aerodynamicznych w rejonie z zastosowaniem regulacji przewietrzania za pomocą śluzy wentylacyjnej w chodniku M-4 w pokł. 501/3 (regulacja przewietrzania na wlocie do prądu rejonowego) oraz po oddaniu do ruchu tamy TW 679 (regulacja przewietrzania w rejonowym prądzie powietrza zużytego) wykazały bardzo istotne różnice w wielkości potencjału aerodynamicznego na skrzyżowaniu chodnika M-4 z pochylnią M-2 (rys. 3). Wykonane pomiary udowodniły, że za- stosowanie regulacji w chodniku M-4 w pokł. 501/3 powoduje bardzo istotne zwiększenie po- tencjału aerodynamicznego na skrzyżowaniu chodnika M-4 z pochylnią M-2 i przepływ gazów zrobowych z Ruchu Marcel, co stworzyło realne zagrożenie dla bezpieczeństwa zatrudnionej załogi w Ruchu Jankowice. Po zlikwidowaniu wyposażenia chodnika nadścianowego Z-1 w pokł. 502/1 wykonano korek izolacyjny w przedmiotowym wyrobisku. Przeprowadzane do- świadczenia w zakresie regulacji przewietrzania poprzez otwieranie i zamykanie tam regula- cyjnych w chodniku M-4 oraz TW 679 wykazywały, że ciśnienie na tamie izolacyjnej w chodniku nadścianowym Z-1 zmieniało się od +40 mm H 2 O do -20 mm H 2 O, co potwierdza tezę o wpływie zastosowanej regulacji przewietrzania na oddziaływanie depresyjne szybów wentylacyjnych na zroby wyrobisk, tamy izolacyjne i uskoki. Dla kontroli stabilności przewietrzania rejonu oraz skuteczności prowadzonej regulacji prze- wietrzania tama regulacyjna wyposażona jest w czujniki stanu otwarcia z sygnalizacją u dyspozytora, a rejon wyposażony jest m.in. w czujniki CO-metrii automatycznej. Ponadto rejon poddany jest zwiększonej kontroli służb wentylacyjnych kopalni, m.in. poprzez codzien- ną kontrolę stanu tam i okien regulacyjnych przez metaniarza. Powyższa regulacja przewietrzania utrzymywana jest na niezmienionych warunkach od dnia 03.06.2019 r. do nadal. Zastosowanie regulacji przewietrzania za pomocą pojedynczej tamy regulacyjnej wyposażonej w tunel przejściowy dla załogi w rejonowym prądzie powietrza zużytego, w którym nie ma zabudowanych żadnych środków transportowych, a ruch załogi jest ograniczony, zapewnia stabilne przewietrzanie całego rejonu. Nie obserwuje się gwałtownych wzrostów lub spadków ilości powietrza, czy też wzmożonego, chwilowego wypływu gazów ze zrobów. 4. PODSUMOWANIE I WNIOSKI Istotą prowadzenia regulacji przewietrzania w rejonowym prądzie powietrza zużytego jest:  zabudowa tam regulacyjnych w wyrobisku, w którym nie ma przenośnika taśmowego,  zmniejszenie oddziaływania depresyjnego szybu wentylacyjnego na zroby, wyrobiska li- kwidowane, zaburzenia geologiczne,  zapewnienia stabilności przewietrzania,  możliwość odstąpienia od konieczności zabudowy przenośnika zgrzebłowego lub wyko- nywania poszerzeń dla zabudowy w wyrobisku przenośnika odstawy, trasy transportu z utrzymaniem gabarytów ruchowych dla ruchu załogi, Ograniczone gabaryty wyrobisk uniemożliwiają, w wielu przypadkach, zabudowę obok siebie przenośnika taśmowego, tam wentylacyjnych (otwieranych mechanicznie) na trasie transportu oraz przejścia dla załogi. Zabudowa tam regulacyjnych na trasie odstawy oddziałowej wpływa na wywiewanie urobku w miejscu zabudowy tam i powoduje powstawanie pryzm drobnego urobku w sąsiedztwie krążników przenośnika taśmowego, co przy niewłaściwej kontroli za-

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3