Materiały konferencyjne SEP 2020

Najistotniejszym w obszarze planowania potrzeb materiałowych okazała się integracja w ra- mach jednego właściciela biznesowego (ZŁD). Możliwość pełnej identyfikacji potrzeb mate- riałowych procesach produkcyjnych i pomocniczych, wskazała nam obszary o największym potencjale oszczędności dla przedsiębiorstwa. Należy podkreślić, że budowanie trzy poziomowej strategii planowania wymagało upo- rządkowania stosowanej w KGHM bazy indeksowej materiałów. Aktualnie w procesie plano- wania wszystkich potrzeb materiałowych używane jest w przybliżeniu 52 tys. pojedynczych indeksów. Proces planowania stał się bardzo przejrzysty a starannie wyselekcjonowane 3 grupy indeksów dały nam możliwość konsolidacji potrzeb zakupowych i umożliwiły budowanie strategii dostaw materiałów do KGHM Polska Miedź S.A. 3.3. Zarządzanie zamówieniami i zapasami w KGHM Zarządzanie dostawami materiałów dla potrzeb procesów produkcyjnych Oddziałów KGHHM jest kluczowym procesem w Zarządzaniu Łańcuchem Dostaw. Oddziałuje bezpośrednio na sprawność procesów produkcyjnych a także na koszty przedsiębiorstwa. Realizacja procesu tworzenia zamówienia obejmuje swoim zakresem logistykę produkcji jak również logistykę magazynowania i dystrybucji. W ujęciu teoretycznym proces tworzenia zamówień wynika z popytu na materiały zużywane w procesie produkcji lub wytworzenia konkretnego dobra. W KGHM Polska Miedź S.A. produkcja zorientowana jest na procesy, zatem proces dostaw materiałowych w procesach produkcyjnych jest składową funkcji produkcji [5]. W przypadku KGHM mamy do czynienia ze złożonością procesów produkcyjnych i pomocniczych. Nowe spojrzenie na obszar zarządzania zamówieniami w KGHM musiało zatem uwzględniać ograni- czenie ryzyka związanego zaburzeniem dostępności materiałów do procesów produkcji a także minimalizację kosztów związanych z magazynowaniem materiałów. Specyfika procesów pro- dukcyjnych i pomocniczych w całym przedsiębiorstwie powoduje, że największe zużycie in- deksów materiałowych jest w grupie materiałów planowanych na prognozie oraz materiałów z grupy strategicznych do produkcji. Biorąc pod uwagę orientację na procesy produkcyjne, kluczem do budowania strategii zarzadzania zamówieniami stała się rotacja materiałów oraz wartość wydatków materiałowych. Strategia zakłada zarzadzanie zamówieniami za pomocą dwóch procesów: 1. planowanie, analiza i zarządzanie dostawami materiałowymi, 2. proces logistyki magazynowej i dystrybucji. Zamówienia dotyczące materiałów typu direct korelują ściśle z planem kalendarza produk- cji. Zarządzanie nimi odbywa się w jednym systemie ERP przez pracowników Działu Plano- wania, zarządzania i analiz dostaw. W przypadku zamówień materiałów typu indirect zarządzanie materiałami opiera się o go- spodarkę magazynową. Patrząc przez pryzmat efektywnego wykorzystania kapitału zaangażo- wanego w finansowanie zapasów w tak dużym przedsiębiorstwie jak KGHM, konieczna była zmiana podejścia do odnawiania zapasów metodą tradycyjną. Poprzednia koncepcja polegała na rejestracji przychodów i rozchodów w kartach produktu materiałowych. Odnawianie zapa- sów następowało po wyczerpaniu zapasu materiałowego na półce. Wdrożone nowe procesy lo- gistyki magazynowej i dystrybucji wprowadziły całkowitą digitalizację procesów w obszarach:  tworzenia zapotrzebowania, rezerwacji materiałowej,  konfiguracji poziomów zapasów materiałowych z uwzględnieniem lokalizacji,  odnawiania automatycznego zapasów magazynowych z uwzględnieniem konfiguracji dla indeksu,

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3