Materiały konferencyjne SEP 2020

3.4. Proces postępowań przetargowych – wybór dostawcy Proces prowadzenia postępowań przetargowych związanych z realizacją usług na rzecz proce- sów produkcyjnych koreluje z planem zadań inwestycyjnych wspierających proces produkcji, można powiedzieć, że jest on bardzo silnie zorientowany na produkcję. Strategia postępowań przetargowych w zakresie oceny oferty oprócz samej ceny może za- wierać także inne kryteria takie jak jakość, czas realizacji, czy modele oceny oparte o TCO wybór konkretnej strategii zależy zatem od stawianych wymagań odnoszących się do przed- miotu zamówienia. Realizacja projektów zakupowych w branży wydobywczej wymaga od po- tencjalnych wykonawców usługi czy dostawcy wybranych materiałów i urządzeń spełnienia jeszcze dodatkowych wymogów związanych z uregulowaniami prawnymi dotyczącymi pro- wadzenia prac w podziemnych zakładach górniczych. W procesie wyboru wykonawcy/dostawcy najistotniejszymi etapami mającymi największy wpływ na efektywność realizowanego procesu są:  przygotowanie postępowania przetargowego,  realizacja procedury i negocjacje handlowe. Przeniesienie odpowiedzialności za przygotowanie postępowania przetargowego do Działu Postępowań Przetargowych (LP) oraz współpraca z branżystami z Działu Analiz i Planowania Dostaw (LZ) posiadającymi kompleksową i merytoryczną wiedzę na temat przedmiotu zamó- wienia spowodowała, iż na etapie przygotowania postępowania możliwe jest obecnie dobranie najbardziej efektywnej strategii zakupowej [6]. W przypadku realizacji usług ilość podmiotów realizujących zadania na rzecz KGHM jest ograniczona i wynika ze specyfiki realizowanych projektów. Określenie w modelu całkowitego potencjału usług w dłuższym horyzoncie czaso- wym pozwoli na opracowanie strategii realizacji usług w GK KGHM co w konsekwencji prze- łoży się na efektywne kontraktowanie umów. W przypadku realizacji zakupów materiałów możliwe jest stosowanie kilku strategii zależ- nych od specyfiki nabywanego dobra, dostosowującej się do oczekiwań klienta. Należy pod- kreślić, że powstanie modelu potrzeb materiałowych dla Oddziałów KGHM wskazało główne kierunki przyszłych postępowań przetargowych, w wyniku których można zawrzeć wiele ty- pów umów:  umowy katalogowe,  umowy długoterminowe,  umowy depozytowe,  umowy ramowe. W procesie przygotowania postępowania przetargowego oraz negocjacjach kluczowa jest wiedza na temat przedmiotu zamówienia. Funkcjonalne połączenie wiedzy operatora postępo- wania przetargowego oraz branżysty – pracownika o bardzo dużej wiedzy na temat nabywa- nych dóbr i usług, wpłynęła na wzrost efektywności procesu wyboru wykonawcy/dostawcy. Filarami wzrostu efektywności stały się działania z obszaru:  przedmiotu zamówienia na etapie powstania zapotrzebowania,  kosztorysu,  wykonanych kosztorysów/szacunków przedmiotu zamówienia,  planowania pozycji zakupowych,  przepływu kluczowej informacji,  procesu negocjacyjnego,  strategii zakupowych na etapie planowania postepowania przetargowego.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3