Materiały konferencyjne SEP 2020

zdają sobie sprawę z tego, że prowadzenie dziś biznesu, to nie tylko koncentracja na zysku. Śledząc aktywność czołowych przedstawicieli branży wydobywczej można nabrać przekona- nia, że całkiem dobrze radzą sobie ze znajdowaniem złotego środka, łączącego aspekty zarob- kowej działalności z godzeniem interesów społecznych i środowiskowych. Oczywistym jest, że ich działalność nie stanie się nagle zupełnie neutralna dla otoczenia ale staje się stopniowo co- raz bardziej mu przyjazna i rekompensująca swój negatywny wpływ. Co więcej, sektor wydo- bywczy zaczął dostrzegać, że zrównoważony rozwój może przynieść mu korzyści i stawać się polem do kreowania przewagi konkurencyjnej. Przedstawione przykłady są tylko częścią sze- roko zakrojonych działań podejmowanych przez sektor wydobywczy. W przyszłości temat ten będzie rozwijany w kontekście budowania skutecznych strategii biznesowych opartych o zało- żenia zrównoważonego rozwoju, takich które dostarczą korzyści zarówno otoczeniu, jak i sa- mym przedsiębiorstwom, kreując ich przewagę konkurencyjną. LITERATURA [1] „USA wychodzą z porozumienia paryskiego, Trump rozmija się z klimatem”, Polityka 5.11.2019 [2] Mączyńska E. 2010: Naruszona równowaga, kryzys globalny a model ustroju gospodarczego, [w:] Skawińska, E. and Badzińska, E. Zarządzanie konkurencyjnością podmiotów, Poznań, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, str. 9–25; Tutaj J., Rutkowska M. and Sulich A. 2019: Eco-innovation as an Element of Business Value and Performance Management, [w:] Jedlicka P., Maresova P., Soukal I., Hradec Economic Days, Hradec Kralove, str. 466–474. [3] Jonker J., Rudnicka A., Reichel J. 2011: Nowe horyzonty. Przewodnik po społecznej odpowiedzialno- ści i rozwoju zrównoważonym, Centrum Strategii i Rozwoju Impact, Łódź [4] Płachciak A. 2011: Geneza idei rozwoju zrównoważonego, Ekonomia 5 (17) 2011, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław; Adamczyk J. 2017: Dyfuzja koncepcji zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, Marketing i rynek 11/2017; Trzepacz P. 2012: Geneza i istota koncepcji rozwoju zrównoważonego, Zrównoważony rozwój- wyzwania globalne. Podręcznik dla uczestników studiów doktoranckich, Uniwersytet Jagiel- loński, Kraków 2012 [5] Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030, Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne w dniu 25 września 2015 r. [6] Fiedor, B. 2002: Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, Warszawa, Wydawnictwo C.H. Beck [7] Jonek-Kowalska I. 2016: Koncepcja Zrównoważonego Rozwoju jako wyzwanie dla polskich przedsiębiorstw górniczych, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej 2016, Seria: Organizacja i Zarządzanie z. 95, nr kol. 1961 [8] Dubiński J. 2013: Zrównoważony rozwój górnictwa i surowców mineralnych, Journal of Sustaineble Mining, Vol. 12 (2013), No 1 [9] ICMM 2017 Industry Stakeholders Opinion Survey Final Report [10] Pearce Craig L., Maciariello Joseph A., Yamawaki H. 2013: Dziedzictwo Druckera, Oficyna Wolters Kluwer Polska, Warszawa, str. 15 [11] „CEO bilionowego funduszu ostrzega biznes: musicie służyć społeczeństwu”, BusinessInsider.com 17.01.2018 [12] Czerwonka M. 2013: Inwestowanie społecznie odpowiedzialne, Difin, Warszawa 2013, s. 21- 45. [13] „GPW uruchamia indeks WIG-ESG”, Komunikat Prasowy GPW z dnia 13.09.2019, Warszawa [14] „Climate change has made ESG a force in investing”, The Economist 07.12.2019 [15] Witek L. 2013: Zjawisko greenwashingu a zachowania konsumentów, Zeszyty Naukowe Uniwersy- tetu Szczecińskiego, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu nr 32, s. 124 [16] „W jaki sposób inwestorzy korzystają z ratingów ESG”, Harvard Business Review Polska, nr 181, marzec 2018

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3