Materiały konferencyjne SEP 2020

Szkoła Eksploatacji Podziemnej 2020, Materiały Konferencyjne Kierunki rozwoju systemów transportu dołowego z napędem elektrycznym firmy Becker-Warkop – elektromobilność w praktyce górniczej Tomasz Budniok Bernard Krakowczyk Krzysztof Szymiczek Andrzej Tor Wojciech Zasadni Leszek Żyrek Becker-Warkop Sp. z o.o. STRESZCZENIE: W referacie przedstawiono rozwój systemów transportu dołowego z napędem elektrycznym firmy Becker-Warkop począwszy od wdrożonej w 1998 r. kolejki spągowej zębatej KSZ-650/900/30/60, po zastosowany w 2019 r. podwieszony ciągnik elektryczny typu KPE. Podano parametry techniczne poszczególnych środków transportu. W szerszym zakresie scharakteryzowano ciągniki akumulatorowe. W referacie przedstawiono zalety napędów elektrycznych, które przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa i efektywności pracy oraz ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko. Wskazano trendy rozwojowe oraz możliwości poprawy efektywności pracy napędów elektrycznych. SŁOWA KLUCZOWE: ciągnik elektryczny, ciągnik akumulatorowy, ciągnik elektrohydrauliczny, napęd elektryczny, kolejka podwieszona, kolejka spągowa zębata, lokomotywa górnicza akumulatorowa. 1. WSTĘP Systemy transportu z napędem elektrycznym są, w ostatnich latach, jednym z kluczowych obszarów produkcji firmy Becker-Warkop Sp. z o.o., mimo że pierwsze rozwiązania zostały zaprojektowane, wyprodukowane i wprowadzone na rynek znacznie wcześniej. W 1998r. firma wdrożyła w kopalniach elektryczną kolejkę spągową zębatą KSZ-650/900/30/60. Ciągnik tej kolejki charakteryzujący się małymi wymiarami i bardzo dobrymi parametrami trakcyjnymi, a w szczególności dużą siłą uciągu wynoszącą do 180 kN (wersja ciągnika KSZ-900/110 nawet do 300 kN). Dlatego powszechnie stosowana/ jest do najtrudniejszych zadań tj. transportu kompletnych sekcji obudowy zmechanizowanej.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3