Materiały konferencyjne SEP 2020
2.2. Lokomotywa Górnicza Akumulatorowa LGA-190 Firma Becker-Warkop często projektuje i produkuje maszyny na zamówienia konkretnych klientów, również spoza przemysłu np. dla zlokalizowanych pod ziemią tras turystycznych . Przykładem rozwiązań indywidualnych jest torowa Lokomotywa Akumulatorowa typu LGA-190 (Rys. 4). Lokomotywa ta powstała na zamówienie Kopalni Soli „Wieliczka” wpisanej w 1978 na I Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO. Lokomotywa wraz ze specjalnie zaprojektowanymi wagonami porusza się po standardowych szynach kopalnianych i służy do transportu zwiedzających w podziemnych wyrobiskach ko- palni. Rys. 4. Lokomotywa górnicza akumulatorowa LGA-190 Figure 4. Battery-powered locomotive LGA-190 2.3 . Ciągnik podwieszony akumulatorowy CA-190 Ciągnik akumulatorowy typu CA-190/X/Y ( gdzie X-ilość napędów, Y-ilość kabin operatora) stanowi jednostkę napędową dla zespołów transportowych kolejek podwieszonych stosowanych w transporcie elementów maszyn, materiałów oraz przewozu ludzi. Przeznaczony jest on do pracy w podziemnych zakładach górniczych w polach niemetanowych i metanowych, w wyrobiskach zaliczonych do stopnia „a”, „b” lub „c” niebezpieczeństwa wybuchu metanu oraz w wyrobiskach zaliczonych do klasy A lub B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego. Ciągniki mogą poruszać się po torach dopuszczonego typu. Nachylenie wzdłużne toru może wynosić do ±30°. Ciągniki akumulatorowy z uwagi na brak emisji spalin znacząco ograniczają emisję substancji szkodliwych do powietrza kopalnianego. W porównaniu z ciągnikami spalinowymi zdecydowanie został ograniczony również poziom emitowanego hałasu. Dodatkowo poprzez brak emisji spalin ciągniki akumulatorowe praktycznie generują niewielkie ilości ciepła co
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3