Materiały konferencyjne SEP 2020

w podziemnych zakładach górniczych ma bardzo istotne znaczenie, szczególnie w wyrobiskach korytarzowych przewietrzanych wentylacją lutniową . Rys. 5. Podstawowa konfiguracja ciągnika CA-190/2/1 wraz z opisem Figure 5. The basic configuration of CA-190/2/1 locomotive with description Na rysunku 5 zostały przedstawione główne elementy ciągnika akumulatorowego typu CA-190/X/Y. Może on również pracować bez kabin operatora jako ciągnik manewrowy przy zastosowaniu sterowania z pulpitu ( za pomocą przewodu elektrycznego lub radiowo). Kolejnym ważnym aspektem eksploatacji wyżej wymienionego ciągnika jest możliwość łado- wania zespołu akumulatora BWZA poprzez zespół transformatorowy BWZT, tzw. „ładowarkę”, którą można zabudować w dowolnym wyrobisku zaliczonym do stopnia „a”, „b”, „c” niebezpieczeństwa wybuchu metanu. Pozwala to kopalni na ładowanie ciągnika poza specjalnie wyznaczonymi komorami przewietrzanymi niezależnym prądem powietrza. Nato- miast zastosowanie szybkozłączy po stronie BWZA i BWZT umożliwia sprawne rozpoczęcie lub zakończenie procesu ładowania. Poniżej przedstawiamy przykładowe czasy ładowania w zależności od poziomu naładowania akumulatora: Od 20% do 100% pojemności - ok. 8,0 h Od 40% do 100% pojemności - ok. 6,0 h Od 40% do 80% pojemności - ok. 2,0 h Rozwój w zakresie technologii akumulatorów pozwolił na zastosowanie w zespole akumulato- ra BWZA ogniw pozbawionych tzw. „efektu pamięci ogniw” dzięki czemu można doładowy- wać ciągnik bez utraty pojemności akumulatora nawet przy krótkich postojach co znacząco wydłuża czas jego wykorzystania podczas jednej zmiany i zwiększa okres eksploatacji. Ciągnik akumulatorowy jest nie tylko ładowany w czasie postoju. W trakcie jazdy na upad i hamowania istnieje możliwość zwrotu energii elektrycznej i groma- dzenia jej w akumulatorze kolejki (zwrot energii do akumulatora).

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3