Materiały konferencyjne SEP 2020

3. PRZYKŁAD PLANOWANEJ PRZEBUDOWY ODCINKA PRZEKOPU W CELU UZYSKANIA GABARYTÓW PRZEKROJU POPRZECZNEGO DLA STWORZENIA STACJI PRZEŁADUNKOWEJ MATERIAŁÓW Z KOŁOWEJ KOLEI PODZIEMNEJ NA SAMOJEZDNĄ, SPALINOWĄ KOLEJ PODWIESZANĄ. 3.1. Ogólna charakterystyka przebudowywanego wyrobiska Planowane do przebudowy wyrobisko wykorzystywane jest jako arteria wentylacyjna i trans- portowa. W ramach wyposażenia zabudowane są w nim 2 torowiska kolei podziemnej o rozstawie torów 900 mm oraz przejście dla załogi. Na łukach stropnicowych podwieszone są rurociągi oraz kable energetyczne mediów kopalnianych, a także trasa (odcinkowo 2 ciągi tras) kolejki podwieszanej typu KSP (rys. 2a). Na łukach ociosowych podwieszone jest okablowanie oświetlenia i łączności dołowej (rys. 2b). a) b) Rys. 2. Widok planowanego do przebudowy wyrobiska. a) z podwójną trasą kolejki podwieszanej; b) z pojedynczą trasą kolejki podwieszanej Figure 1. View of mine gallery planned to reconstruction: a) with double overhead rail along the route; with single overhead rail along the route Przebudowę odcinka przekopu planowano wykonać z obudowy ŁP10/V32 na obudowę o rozmiarach 7,2 m × 5,2 m. Wybór podyktowany był koniecznością zmiany funkcji prze- budowanego odcinka wyrobiska na stację przeładunkową materiałów z kolei podziemnej kołowej na kolej spalinową, podwieszaną, samojezdną. Na przebudowanym odcinku zaplano- wano zabudowę podwójnego toru zarówno kolei podziemnej kołowej jak i kolei spalinowej podwieszanej. Ze względu na zabudowę kolei podwieszanej na obudowie, w obliczeniach konieczne było uwzględnienie obciążenia obudowy pochodzące zarówno od górotworu jak i maksymalnego ciężaru elementów transportowanych koleją podwieszaną. Z uwagi na projektowany, długi okres istnienia ww. stacji przeładunkowej zaproponowano zastosowanie jako opinki betonitów układanych na długości łuku stropnicowego oraz siatki węzłowej ciężkiej na łukach ociosowych. Zalecono posadowienie obudowy na stopach podporowych o powierzchni min. 400 cm 2 . 3.2. Warunki geologiczno-górnicze w otoczeniu analizowanego odcinka wyrobiska Planowany do przebudowy odcinek wyrobiska zlokalizowany jest w górotworze karbońskim w pakiecie skał iłowcowo-piaskowcowych warstw górnorudzkich. Według wykonanych badań penetrometrycznych wytrzymałości skał z rejonu planowanych robót kształtują się następu- jąco:

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3