Materiały konferencyjne SEP 2020

− iłowiec – R c = 37,3 ÷ 24,7 MPa, przy zmienności 35%, − piaskowiec – R c = 42,6 MPa, przy zmienności 19%, − węgiel pokładu 404/5 – R c = 11,2 MPa, przy zmienności 26%, − węgiel pokładu 405/1 - R c = 13,4 MPa, przy zmienności 26%. Zgodnie z wykonanymi badaniami penetrometrycznymi średnia wytrzymałość na wytrzymanie skał w stropie wyrobiska wynosi 37,97 MPa, przy współczynniku zmienności 31% . Na wybiegu planowanego do przebudowy odcinka przekopu nie stwierdzono zaburzeń tektonicznych. Przekop zaliczony jest do 1-go stopnia zagrożenia wodnego. Według uzyskanych danych je- dynie w rejonie skrzyżowań istnieje możliwość zmiany własności fizykomechanicznych skał z uwagi na wzrost ich zawilgocenia. W otoczeniu przekopu na analizowanym odcinku nie prowadzono robót górniczych ani nad ani pod poziomem wyrobiska. Brak jest też oddziaływujących krawędzi eksploatacji i wyrobisk równoległych do przekopu. W rejonie projektowanej stacji w trakcie prowadzenia eksploatacji górniczej wystąpiły wstrzą- sy wysokoenergetyczne. Maksymalną energię wstrząsu określono na wielkość 9×E6 J, a in- cydentalnie E7 J. Dalsza eksploatacja górnicza projektowana jest w dużej odległości od ana- lizowanego wyrobiska. W miejscu planowanej przebudowy przekop zaliczony jest do następujących zagrożeń natu- ralnych: I stopień zagrożenia wodnego, klasa B zagrożenia pyłowego, nie występują zagro- żenia metanowe i tąpaniami. 3.3. Obciążenie obudowy analizowanego odcinka wyrobiska Przeprowadzone obliczenia obciążenia ze strony górotworu obudowy odcinka przebu- dowywanego przekopu w celu uzyskania gabarytów dla stworzenia stacji przeładunkowej materiałów z kołowej kolei podziemnej na samojezdną, spalinową kolej podwieszaną wynoszą 181 kN/m. Oprócz obciążenia ze strony górotworu obudowa odcinka przekopu, w celu uzyskania wy- maganych gabarytów przekroju poprzecznego, spełniać będzie funkcję konstrukcji nośnej dla:  dwóch torów jezdnych kolejki podwieszanej, po których jeździć będą lokomotywy spali- nowe o długości ok. 9 m i masie własnej ok. 5000 kg wraz z zestawem transportowym o długości ok. 18 m i masie własnej ok. 3000 kg; w sumie zestaw transportowy wraz z lokomotywą będzie miał długość ok. 27 m, a jego sumaryczna masa będzie wynosić ok. 8000 kg; zestaw podnosił będzie elementy o maksymalnej masie 18 000 kg (sekcja obudowy zmechanizowanej),  rurociągów,  kabli teletechnicznych. Schemat układu transportowego przyjęty do obliczeń przedstawiono na rys. 3. Rys. 3. Układ transportowy przyjęty do obliczeń obciążeń technologicznych obudowy przedmiotowego wyrobiska. Figure 3. The transport system adopted for calculating the technological loads of the gallery.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3