Materiały konferencyjne SEP 2020

PRZYCZYNY DEFORMACJI I USZKODZEŃ OBUDOWY WLOTÓW SZYBOWYCH Wizję lokalną dla oceny stanu obudowy szybu IV w rejonie wlotu na poziomie 705 przeprowadzono w dniu 27.06.2018 roku. Obudowa na odcinku szybu w rejonie bezpośrednim nad wlotem jest wykonana w konstrukcji murowej z betonitów i z betonu na wysokości wlotu. W trakcie wizji stwierdzono występowanie: - spękań oraz ubytków konstrukcji obudowy zwłaszcza w koronce wlotu oraz nad i pod wlotem, - powierzchniowe odspajanie się betonu w szybie, - występowanie licznych zarysowań i spękań obudowy, - korozja elementów stalowych z kształtowników wzmacniając wlot. Przyczyny wystąpienia uszkodzeń w wlocie na poziomie 705m w szybie IV można podzielić na: -Niekorzystną strukturę układu warstw w rejonie wlotu z występowaniem pokładu węgla i słabych łupków ilastych, -Korozja betonu związana z brakiem szczelności obudowy szybu i wlotu, gdzie szczelinami i spękaniami wpływała do nich woda przed założeniem okapu, -Długi czas istnienia wyrobisk (około 42 lat) i płynięcie skał (występowanie deformacji plastycznych).

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3