Materiały konferencyjne SEP 2021

1. WSTĘP 1.1. Wprowadzenie „Oszczędność energii” jest miernikiem rezultatu działań, zamierzonych lub nie, wpływających na poprawę (lub pogorszenie) efektywności energetycznej 1 . Zatem rozważając pojęcie „osz- czędności energii” powinno rozważać się kwestie poprawy efektywności energetycznej rozu- mianej jako cel do osiągnięcia, określony m.in . w europejskich [1, 2, 3] i krajowych aktach legislacyjnych [4]. Dlaczego należy poprawiać efektywność energetyczną? Ponieważ przedsiębiorstwo lepiej go- spodarując zużywaną energią poprawia swoją pozycję na rynku, umożliwiając sobie przetrwa- nie a więc i ochronę swoich pracowników. To ważny powód – ale ważniejszym jest ochrona środowiska, którego stan ma wpływ na wszystkich. Poprawę efektywności energetycznej można traktować jako proces, w którym „oszczędność”, będąca wskaźnikiem skuteczności podejmowanych działań, jest jednym z mierników jakości tego procesu. Tam, gdzie taka informacja jest wykorzystywana do podejmowania decyzji, po- winna ona odzwierciedlać rzeczywistość. Czy jest możliwe, że wyznaczona, nawet zgodnie z normami, wielkość oszczędności będzie informacją o niskiej jakości i, jako taka, będzie nie tylko nieprzydatna ale i zarządczo szkodliwa? Tak, to możliwe. Stan taki może być rezultatem zaistnienia kilku czynników, takich jak:  brak świadomości adresata do czego wiedza o oszczędności jest mu potrzebna a więc i czego tak naprawdę chce się dowiedzieć;  różne rozumienie określenia „oszczędność” – i to zarówno przez adresatów informacji jak i jej autorów;  nieweryfikowanie jakości informacji przez jej odbiorców – czyli przyjmowanie infor- macji „na wiarę”. Nietrafione decyzje skutkują obniżeniem wartości przedsiębiorstwa, zmniejszeniem jego kon- kurencyjności oraz, co najważniejsze, postępującą degradacją postaw pracowniczych, dlatego w niniejszej pracy zaprezentowano sposób obsługi ryzyka związanego z niskiej jakości infor- macją zarządczą. Wykorzystana metoda polega na wyjaśnieniu, czym jest „oszczędność”– w jej aspekcie praw- nym, normatywnym i pragmatycznym – prezentacji sposobu jej określenia oraz dostarczeniu kryteriów oceny jakości przedstawianej informacji o „oszczędności”, których zastosowanie wpłynie pozytywnie na skuteczność zarządzania. Bazę pojęć wykorzystywanych w niniejszej pracy stanowi norma PN-EN ISO 50001:2018-09, ponieważ do tej normy odwołuje się Ustawa o efektywności energetycznej [3]. 1.2. Poprawa efektywności energetycznej Efektywność energetyczna to „ stosunek uzyskanych wyników, usług, towarów lub energii do wkładu energii ” [1]. Poprawa efektywności to ,, zwiększenie efektywności końcowego wykorzy- stania energii dzięki zmianom technologicznym, gospodarczym lub zmianom zachowań ” [1], podobnie jak w [5, 6]. Odwrotnością efektywności jest energochłonność którą można zdefi- niować jako „ stosunek wkładu energii do uzyskanych wyników, usług, towarów lub energii ”. Obie miary są równoprawne [2] choć odzwierciedlają nieco inną perspektywę postrzegania celu stosowania miary: przy efektywności uwagę kierujemy na zwiększenie wydajności przy 1 W Dyrektywie [2] „oszczędność energii” jest opisywana jako „wartość efektywności energetycznej”.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3