Materiały konferencyjne SEP 2021
2.2. Model procesu ICOM W normie ISO 9000 [2, def. 3.4.1] „proces” zdefiniowany jest następco: „zbiór działań wza- jemnie powiązanych lub wzajemnie oddziałujących, które wykorzystują wejścia procesu do dostarczenia zamierzonego rezultatu”. Najprościej mówiąc: proces to działanie które prze- kształca to co na wejściu w to, co na wyjściu. Produkt procesu w zamierzeniu jest materializa- cją osiągnięcia jego celu. Aby opisać proces ZPP autor skorzystał z metodyki modelowania opisowego procesów IDEF0 [3] opracowanej pod koniec lat siedemdziesiątych przez Siły Powietrzne USA (US Air Force). Tworzone z użyciem tej metodyki modele procesów określane są czasem jako modele ICOM, co jest akronimem opisującym tę metodykę (Input - wejście, Constraints - ograniczenia, Output - wyjście, Mechanism - mechanizm). Ideę tę pokazano na rys. 1. Rys. 1. Reprezentacja IDEF0 przedstawiająca model funkcjonalny procesu „ICOM” (źródło: [3], rysunek 1) Figure 1. IDEF0 representation of the functional process model “ICOM” (source: [3] figure 1) Korzystając z modelu ICOM można opisać dowolny proces, wskazując w jaki sposób (z uży- ciem jakiego mechanizmu) to co na wejściu procesu przetwarzane jest w to, co na wyjściu – czyli jak osiągnąć zamierzony cel. Proces funkcjonuje w określonym kontekście, który jest opisany za pomocą ograniczeń: wymagań dotyczących procesu i jego produktu oraz reguł biz- nesowych, definiujących granice kontekstu. Przykładem ograniczeń w rozważanym procesie są zapisy dotyczące prawa autorskiego ale i obowiązujące w organizacji polityki i regulaminy a także konkretne wymagania dotyczące samego procesu, np. struktura informacyjna zgłoszenia pomysłu lub maksymalny czas oczekiwania na rozważenie zgłoszonego pomysłu. 2.3. Mapa procesu ZPP Każdy proces zarządzania pomysłem pracowniczym z założenia służy temu samemu celowi: osiągnięciu korzyści płynących z aktywnego współuczestniczenia pracowników w doskonale- niu organizacji. Można także założyć, że każdy proces zarządzania pomysłami pracowniczymi przebiega w taki sam sposób – oczywiście na poziomie mechanizmu. Oznacza to, że w każdym wypadku rozważany proces będzie miał te same kroki procesowe (podprocesy) choć konkretny sposób ich realizacji będzie oczywiście dopasowany do charakterystyki organizacji, jej kultury, dojrzałości, zwyczajów, struktury i wykorzystywanych narzędzi. Autor założył, że istnieje pewien wzorcowy sposób przebiegu procesu opisany wymaganiami, będącymi pochodną determinant sukcesu zarządzania, co oznacza, że istnieje prawidłowa od-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3