Materiały konferencyjne SEP 2021

powiedź na pytanie: jakie wymagania muszą być spełnione, aby zmaksymalizować prawdopo- dobieństwo sukcesu zarządzania pomysłami pracowniczymi. Pytanie to można też sformuło- wać inaczej: niespełnienie jakich wymagań spowoduje, że osiągnięty rezultat będzie inny od najlepszego możliwego do osiągnięcia. Na rysunku 2 przedstawiona jest mapa procesu zarządzania pomysłami pracowniczymi uwzględniająca cały cykl życia pomysłu (stąd podprocesy operacyjne: „wdrożenie pomysłu” i „wykonanie pomiarów” – które nominalnie nie przynależą do procesu zarządzania). Ujawnione są w niej główne kroki procesowe (mechanizm procesu), wejście i wyjścia procesu oraz głów- ne role w procesie. Rys. 2. Mapa procesu zarządzania pomysłami pracowniczymi (opracowanie własne) Figure 2. Schema of the suggestion management process (own work) Opisy zilustrowanych wyżej procesów znajdują się w tabeli 1 (proces główny) i w tabeli 2 (podprocesy procesu głównego). Opisy te uwzględniają cel każdego procesu, jego produkt, ich możliwe mierniki oraz odpowiednie ograniczenia. Poprawna identyfikacja celu każdego procesu jest kluczowa z punktu widzenia zarządzania, bowiem tylko sparametryzowanie tego celu pozwala weryfikować jego osiągnięcie a więc do- starcza informacji nt. skuteczności zarówno przebiegu procesu jak i jakości zarządzania proce- sem. W celu szybkiej oceny przebiegu procesu można posłużyć się opisanymi, jako przykła- dowe, miernikami. Jeśli natomiast proces i podprocesy nie są opisane i opomiarowane czyli miarodajna, bazująca na faktach, ocena ich funkcjonowania nie jest możliwa – jest to pierwsza, bardzo znacząca przesłanka wskazująca na źródła nieoptymalnego funkcjonowania systemu – o ile są co do tego wątpliwości.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3