Materiały konferencyjne SEP 2021

Tabela 3. Podprocesy wspierające (praca własna) Table 3. Supporting sub-processes (own work) Podproces Cel podprocesu Okresowy przegląd systemu zarządzania Ocena skuteczności procesu potrzebna do jego doskonalenia Okresowy przegląd pomysłów „zaparkowanych” (zakwalifikowanych jako pomysły do wdrożenia w przyszłości) Ocena potencjału ujawnionego i udokumentowa- nego pod kątem jego możliwego wykorzystania Szkolenie (uzupełnianie wiedzy i trening umie- jętności)  Ułatwienie potencjalnym autorom kreowania i opisywania pomysłów  Ułatwienie osobom wspierającym autorów (mentorom) i obsługującym proces (admini- stratorom, ekspertom itp.) ich pracy Komunikowanie efektów funkcjonowania syste- mu Budowanie powszechnej świadomości wartości systemu (wzmacnianie motywacji wewnętrznej) Promowanie systemu zarządzania Finansowanie systemu, zarządzanie zasobami Umożliwienie alokacji zasobów niezbędnych do skutecznego funkcjonowania systemu 2.4. Autor pomysłu jako podmiot zarządzania – aspekt nagradzania i komunikacji Proces zarządzania pomysłami pracowniczymi można rozważać z co najmniej dwóch perspek- tyw. Każda perspektywa determinowana jest odrębnym celem do osiągnięcia, co związane jest z orientacją procesu na różnych jego klientów. Kiedy celem jest osiągnięcie korzyści związa- nych z organizacją, klientem jest organizacja, reprezentowana przez jej przedstawicieli. Przy- kładowo – jeśli rozważanym efektem zastosowania pomysłu jest poprawa bezpieczeństwa pra- cy, klientem procesu zarządzania pomysłami jest organizacja reprezentowana przez przedsta- wiciela odpowiedzialnego za proces poprawy bezpieczeństwa pracy (np. głównego inspektora BHP), podczas gdy inni członkowie organizacji są interesariuszami tego procesu. Proces ZPP ma jednak i inny cel, nie bezpośredni i nie oczywisty ale nie mniej ważny: jest nim zwiększenie zaangażowania pracowników w doskonalenie organizacji. W tym przypadku klientem procesu jest autor pomysłu a wszyscy inni interesariuszami. Taka perspektywa po- strzegania procesu ZPP stawia autora pomysłu w jego centrum pozwalając skoncentrować się na aspekcie jego motywacji. Żaden pracownik nie podzieli się swoim doświadczeniem jeśli nie będzie odpowiednio zmo- tywowany. Zatem chcąc doskonalić organizację przy wykorzystaniu potencjału pracowniczego organizacja powinna motywować swoich pracowników do doskonalenia oraz, co równie waż- ne, nie demotywować ich do tego. Obie perspektywy są jednakowo ważne bowiem obie są źródłem wymagań do procesu ZPP, równocześnie nie zawsze brak motywatora jest demotywu- jący, tak jak i brak demotywatora jest motywujący. W tabeli 4 opisane są przykładowe czynniki motywujące i demotywujące pracowników do uczestnictwa w doskonaleniu organizacji opracowane na podstawie [9 - 14]. Z uwagi na wiele odmiennych podejść do tematu podsumowanie przedstawione w tabeli reprezentuje autorską interpretację zapisów źródłowych. Dodatkowo, informacje w tabeli nie są wartościowane (tzn. nie jest określona ich waga).

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3