Materiały konferencyjne SEP 2021

2 1. WPROWADZENIE Jednym z priorytetowych celów strategii Polskiej Grupy Górniczej S.A. jest efektywne zarzą- dzanie kadrami. Cel ten można zrealizować poprzez optymalne dopasowanie kompetencji i kwalifikacji pracownika do zajmowanego stanowiska, zarządzanie wiedzą, odkrywanie po- tencjału pracowników oraz rozwój pracowników zgodny z potrzebami prowadzonej działalno- ści. Działania te są niezwykle ważne również w obliczu aktualnie trwającej transformacji gór- nictwa, gdzie tym bardziej istotne staje się racjonalne i zrównoważone zarządzanie kadrami. Podążając w tym kierunku powstała idea uruchomienia przez Departament Wsparcia HR programu szkoleniowo-rozwojowego Akademia PGG, biorąc pod uwagę:  zapewnienie niezbędnych kwalifikacji i kompetencji pracowników,  rozwój w obszarach technicznych,  rozwój w obszarach psychospołecznych,  chęć do podejmowania przez pracowników nowych wyzwań i zmian,  zdolność do kreowania innowacyjnych rozwiązań,  uczenie się nowych rzeczy. Wszystkie działania szkoleniowo-rozwojowe podejmowane przez Polską Grupę Górniczą, umożliwiające pracownikom możliwość podnoszenia kwalifikacji, doskonalenia kompetencji, umiejętności oraz budowania ścieżki kariery zawodowej, zostały określone nazwą Akademia PGG. Akademia PGG jako wielomodułowy program szkoleniowo-rozwojowy ma za zadanie wspierać załogę, przyczyniając się do wzrostu motywacji, efektywności pracy i zwiększenia zaangażowania, poszerzając m.in . zbiór narzędzi kierowniczych. Taki spójny i szeroko rozbu- dowany program umożliwi również zabezpieczenie przyszłych potrzeb kadrowych Spółki oraz lepsze wykorzystanie potencjału kwalifikacyjnego pracowników. W Akademii PGG wykorzy- stano różnorodne formy uczenia się, z których ważniejsze to: uczenie się zachowań i rozwią- zywania problemów, przyswajanie potrzebnych informacji oraz wiele innych. Każda z tych form uczenia się wymaga swoistych dla siebie metod i sposobów, np.: uczenie się zachowań wymaga treningów i ćwiczeń, uczenie się rozwiązywania problemów wymaga kontaktu z no- wymi problemami, myślenia twórczego.[1] 2. AKADEMIA PGG – KOMPLEKSOWY PROGRAM ZAPEWNIAJĄCY ROZWÓJ ZAŁOGI 2.1. Cel oraz geneza stworzenia programu Akademia PGG oraz narzędzi informatycznych: portalu Akademia PGG oraz aplikacji CMS Course Management System Codzienne wyzwania, przed jakimi stoją pracownicy i kadra kierownicza oraz branża górnicza wymagają szybkiego i skutecznego tworzenia nowych rozwiązań, doskonalenia procesów a to z kolei wymaga od pracowników wielu nowych kompetencji w tym m.in. otwartości na zmiany i zdolności do ciągłego uczenia się oraz do oduczania się tych treści, które aktualnie nie są już użyteczne. Dlatego też łączenie formalnych i nieformalnych form uczenia się jest kluczowe dla rozwo- ju osobistego oraz zdobywania nowych umiejętności. Poprzez formalną formę uczenia się ro- zumiemy: zdobywanie wykształcenia w szkołach, szkolenia, kursy, studia, uzyskanie certyfika- tów. Nieformalna forma uczenia się to: wymiana wiedzy i doświadczeń poprzez konferencje, wizyty studialne, uczenie się od współpracowników, samorozwój, różnorodne aktywności rea-

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3