Materiały konferencyjne SEP 2021

10 Podejmując różne ponadstandardowe działania w obszarze polityki szkoleń, chcemy aby pracownicy zrozumieli, że to właśnie uczący się, a nie wykładowca, trener czy też przełożony ponosi odpowiedzialność za to, czego się nauczą. Samodoskonalenie polega na wzięciu odpo- wiedzialności za swój proces rozwoju i samodzielnym zaplanowaniu swoich działań rozwojo- wych.[5] W XXI wieku większość organizacji oczekuje od swoich pracowników, że sami będą kierować swoim doskonaleniem. Oczekiwanie Polskiej Grupy Górniczej jest takie samo, z tym, że Spółka oferuje pracownikom pełen wachlarz możliwości, z których mogą korzystać aby bu- dować swoją ścieżkę rozwoju. Należy również wziąć pod uwagę, że będą nam ciągle towarzy- szyć wszelakie zmiany czy na rynku pracy, czy w procesach gospodarki i biznesu, jak również w naszym prywatnym życiu. Miniony rok pokazał nam, że te zmiany mogą nastąpić nagle i mieć ogromny zasięg. Musimy być do tego przygotowani i również pod tym kątem - przygo- towania do zmian i elastyczności działania, powinniśmy budować swoje kompetencje. W mi- nionych czasach zmiana była wydarzeniem, obecnie jest codziennością. Zaangażowanie i ini- cjatywa w działaniu pozwalają nam zobaczyć efekty swojej pracy i mieć poczucie sprawczości, a to powoduje poczucie panowania nad sytuacją, przynajmniej w swoim, dostępnym zakresie. Proponując narzędzia i materiały w Akademii PGG staramy się również budować świadomość naszych pracowników w zakresie odkrywania własnego potencjału i obszarów do rozwoju, efektywnych zasad współpracy w zespole, dużej roli komunikacji na wielu poziomach i róż- nych płaszczyznach. Zauważenie i zidentyfikowanie pewnych otaczających nas zachowań i zjawisk w procesie pracy, dają nam możliwość ich korygowania i polepszenia sytuacji. To wszystko pozwala skutecznie budować pracownikowi swoje mocne strony, kiedy ma do dyspozycji w każdym dostępnym czasie dedykowane narzędzia, materiały i programy. Praca nad programem rozwojowym Akademia PGG została zweryfikowana i zmodyfikowana pod wpływem bieżących zdarzeń związanych z pandemią, które ukształtowały na miarę aktualnych potrzeb portal Akademia PGG i nadały mu kierunek. Działania zrealizowane w Polskiej Grupie Górniczej S.A. w trakcie pandemii udowadniają, że nawet w tak trudnych warunkach można się rozwijać. RYSUNKI Rys. 1. Główne działania w ramach Akademii PGG Rys. 2. Strona startowa Akademii PGG Rys. 3. Mapa strony Akademii PGG Rys. 4. Kategorie materiałów szkoleniowych w Akademii PGG Rys. 5. Aplikacja CMS LITERATURA [1] M. Adamiec, B. Kożusznik: „Zarządzanie zasobami ludzkimi. Aktor-Kreator-Inicjator”, Wydawnic- two AKADE, Katowice 2000. [2] A. Czapla: „Wdrażanie procesów zarządzania wiedzą w kontekście efektywnego przywództwa, [w:] W. Bańka (red.): Wymiary przywództwa w organizacji w XXI w., Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2004. [3] J. Tokar: „Samodoskonalenie menedżerów – rozwój kompetencji przywódczych”, Wydawnictwo Di- fin SA, Warszawa 2013. [4] M. Adamiec: „Potencjał ludzki w organizacji”, wydawnictwo Difin S.A., Warszawa 2011. [5] Por. D. Torrington, L. Hall, S. Taylor: „Human Resource Management, Pearson Education”, Harlow, Essex 2008.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3