Materiały konferencyjne SEP 2021

10 Podstawowe filary planu strategicznego były niezmienne przez cały okres awarii. Ale elementy planu operacyjnego podlegały ciągłej ocenie w ramach cyklu PDCA i korektom. Przykładem może być podział zasadniczych etapów planu, na podetapy, w których wykorzystywano, w trybie doraźnym, istniejące elementy infrastruktury. Posłużenie się do celów odwodnieniowych nieczynnymi chwilowo rurociągami klimatyzacyjnymi pozwalało na budowanie nowych cią- gów odwaniających bez strat na wydatku. Ważna, o czym jeszcze będzie mowa, była swoboda w podejmowaniu decyzji kierowników liniowych. Działania korygujące stanowią podstawę poprawności działania cyklu PDCA, więc nie można nawet w sytuacjach awaryjnych i centra- lizacji zarządzania w kryzysie z tego etapu zrezygnować. W ramach cyklów raportowania kie- rownicy liniowi zgłaszali rekomendację zmian i działań naprawczych. Skracanie procesu decy- zyjnego poprawia szybkość działania, ale można powodować straty na innych odcinkach, a w efekcie końcowym w całej operacji. 5. WYKORZYSTYWNIE CYKLU PDCA W ZARZĄDZANIU PODCZAS SYTUACJI KRYZYSOWEJ Przedsiębiorstwa zmuszone są do reagowanie na zmieniające się warunki. Często potrzebę wprowadzania zmian dostrzegają dopiero podczas wystąpienia sytuacji kryzysowej. Pożąda- nym stanem jest zarządzanie przedsiębiorstwem w sposób antykryzysowy tak, aby unikać ta- kich sytuacji, a w momencie ich wystąpienia podejmować szybkie i skuteczne kroki. Taka praktyka nastawiona jest na poprawę zarówno działań, jak i procesów. [14] Zarządzanie pod- czas wystąpienia sytuacji kryzysowych nakierowane jest na ograniczenie jej rozmiarów i mi- nimalizację negatywnych skutków. W przypadku awarii wodnej w kopalni Polkowice- Sieroszowice zastosowano metodykę cyklu PDCA z elementami Problem Solving. [15] Źró- dłem tej metodyki jest tak zwana pętla Deminga, czyli cykl PDCA - akronim angielskich słów: plan (planuj)  do (wykonaj)  check (sprawdź)  action (reaguj). [17, 18] W założeniach metodycznych istotą podejścia PDCA Problem Solving jest wykorzystywanie pętli Deminga w procesie ciągłego doskonalenia organizacji poprzez rozwiązywanie uświadamianych sobie przez pracowników coraz to nowych, kolejnych problemów. [16] Zastosowanie metodyki opar- tej na cyklu PDCA sprawia, że zarządzany proces podlega ciągłej systematycznej poprawie, a koncertuje się przede wszystkim na wskazywaniu najlepszych rozwiązań. [19] Schematycznie przedstawiono cykl PDCA na rys. 5.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3