Materiały konferencyjne SEP 2021

Zastosowanie tego rozwiązania jest uzasadnione, gdy ciągnik CA-190 występuje w wersji manewrowej (rys. 9), a operator nie ma możliwości podglądu parametrów na wyświetlaczu cią- gnika, np. gdy ciągnik znajduje się na wysokim odcinku trasy. Kolejnym rozwiązaniem zgodnym z koncepcją Przemysłu 4.0 jest utrzymanie predykcyjne ciągnika. Wszystkie informacje z czujników, modułów kontrolnych, zdarzenia itp. są zapisywane na karcie pamięci. Dane te mogą być wysyłane na bieżąco lub być kopiowane i przekazywane do firmy Becker-Warkop Sp. z o.o., gdzie na podstawie bazy danych można informować użytkownika o bie-żących przeglądach oraz koniecznych wymianach podzespołów. Wdrożenie strategii utrzy-mania predykcyjnego umożliwia zmniejszenie kosztów awarii i serwisu oraz ograniczenie czas przestojów. Jednocześnie wydłuża się czas działania urządzeń i poprawia bezpieczeństwo. Po- niżej przedstawiono podstawowe parametry techniczne ciągnika akumulatorowego CA-190 za- silanego z akumulatora litowego typu VOLTER. Tabela 1. Podstawowe parametry technicze ciągnika akumulatorowego typu CA-190 zasilanego z akumulatora litowego typu VOLTER Table 1. Basic technical parameters of the battery locomotive CA-190 powered by the lithium battery VOLTER Parametr Wartość Siła uciągu 80 kN – 4 napędy cierne Prędkość maksymalna 2,0 m/s Minimalny promień skrętu w poziomie 4 m Minimalny promień skrętu w pionie 8 m Maksymalne nachylenie toru jezdnego ± 30° Znamionowe napięcie ładowania (bezpośrednio z sieci zasilającej) 500 V, 1000 V Typ akumulatora (VOLTER) litowy Energia akumulatora 142 kWh Moc jednego silnika napędowego 11 kW Moc ciągnika z 4 napędami ciernymi (dwusilnikowymi) 88 kW Wymiary ciągnika z 4 napędami (wysokość x szerokość x długość ) 1275 x 800 x 15340 mm Masa własna ciągnika z 4 napędami 11 110 kg 3. PODSUMOWANIE Ciągnik akumulatorowy CA-190 zasilany z akumulatora litowego typu VOLTER jest in- nowacyjną konstrukcją. Własne źródło zasilania w postaci akumulatora litowego eliminuje stosowanie przewodów zasilania elektrycznego bądź hydraulicznego, ograniczających zasięg stosowania ciągnika. Nowatorskim rozwiązaniem jest sposób ładowania baterii w czasie postoju, bezpośrednio z kopalnianej sieci elektroenergetycznej o napięciu trójfazowym 500V, 1000V. Stosowanie akumulatorów jako źródła energii ogranicza negatywny wpływ na śro-dowisko kopalniane poprzez brak emisji spalin oraz znaczne zmniejszenie generowanego ha-łasu i ciepła.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3