Materiały konferencyjne SEP 2021

Służby utrzymania ruchu w zakładach przemysłowych są niezbędne do utrzymania w spraw- ności ciągów technologicznych. W dobie technologii 4.0 oraz cyfryzacji procesów produkcyj- nych pojawiają się narzędzia wspomagające inżynierów w podejmowaniu właściwych decyzji związanych z bieżącą realizacją, planowaniem i budżetowaniem prac. CMMS (ang. Compute- rised Maintenance Managment Systems) to aplikacja komputerowa stworzona do zarządzania procesami związanymi z utrzymaniem ruchu. Wdrażany obecnie w KGHM Polska Miedź S.A. system CMMS dla Oddziałów powierzchniowych porządkuje procesy biznesowe i pozwala na gromadzenie historii poszczególnych urządzeń. 1. PLANOWANIE WDROŻENIA Każdy projekt wdrożenia oprogramowania potrzebuje indywidualnego podejścia ze względu na specyfikę produkcyjną i kulturę organizacyjną danej firmy. Podstawowe pytania jakie należy sobie zadać podczas budowania wizji wdrożenia odnoszą się do celów jakie chcemy osiągnąć w naszej organizacji oraz jakich problemów komunikacyjnych, organizacyjnych czy kul-turowych chcemy uniknąć w naszej organizacji. Najczęściej wskazywane cele podczas planowania projektu:  budowanie historii maszyn i urządzeń,  zmniejszenie awaryjności (prewencyjne utrzymanie ruchu),  zgromadzenie dokumentacji technicznej w jednym miejscu,  gromadzenie wiedzy eksploatacyjnej zanikającej przy rotacji pracowników i zmianie pokoleniowej,  wykorzystanie technologii 4.0 do automatycznego zgłaszania przeglądów maszyn,  możliwość raportowania i analizy w celu optymalizacji linii produkcyjnych,  zarządzenie częściami zamiennymi,  obsługa zleceń dla firm zewnętrznych,  planowanie prac utrzymania ruchu na poszczególnych odcinkach ciągu produkcyjnego. Przy definiowaniu celów nie należy koncentrować się na wszystkich problemach, a raczej kierować się możliwością usunięcia „wąskich gardeł” i usprawnienia komunikacji pomiędzy służbami technologicznymi a utrzymaniem ruchu. 1.1. Infrastruktura IT Podstawowym kryterium decyzji o wdrożeniu CMMS jest zaplanowanie infrastruktury IT pod przyszłe stacje komputerowe. Bezpieczna sieć komputerowa, serwery baz danych oraz stacje robocze mają umożliwić pracę zarówno osobom zgłaszającym zdarzenia na ciągu technicznym jak i kadrze inżynierskiej. Lokalizacja komputerów nie jest bez znaczenia. Odpowiednia ilość komputerów na poszczególnych etapach produkcji zapewnia płynność przepływu informacji. Ergonomia pracy służb technicznych jest podstawą do akceptacji przez załogę nowego narzę- dzia i płynnego wdrożenia systemu. 1.2. Oprogramowanie Równie istotnym elementem wdrożenia systemu CMMS jest dobór oprogramowania. W 80% sukces skutecznego wdrożenia opiera się na dobrze współpracującym zespole wdrożeniowym i wsparciu ze strony kadry zarządzającej. Pozostałe składowe to dobór partnera do zbudowania cyfrowego obrazu współzależności występujących w pracach utrzymania ruchu. Na rynku IT są

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3