Materiały konferencyjne SEP 2021

2.2. Unifikacja i standaryzacja Podczas prac nad formularzami zgłoszeń, protokołów naprawczych czy raportów należy dążyć do standaryzacji, która obejmie wszystkich użytkowników systemu. Informacje które chcemy pozyskać do budowy bazy danych ostatecznie obsługiwane są przez ludzi. Dlatego też , formu- larze tworzone w CMMS powinny uwzględniać ergonomię i specyfikę pracy na danych odcin- kach ciągu produkcyjnego. Wdrożeniowcy systemów IT często zapominają o tym aspekcie. Zbyt skomplikowane, rozbudowane formularze zniechęcają załogę do wykorzystywania narzę-dzia, a w konsekwencji może prowadzić do marginalizowania pracy z programem. 2.3. Podział projektu na etapy Stworzenie struktury urządzeń i zbudowanie modułów w oprogramowaniu CMMS to nie wszystko. Najistotniejszym elementem jest stworzenie odpowiedniego zespołu wdrożeniowego obejmującego poszczególne branże techniczne. W przypadku KGHM na wszystkich Oddzia- łach występują służby: mechaniczne, elektryczne i automatyki . Każda z branż ma zróżnicowa- ną organizację i specyfikę pracy. Uzasadnionym jest, aby podzielić pracę na etapy pozwalając załodze na płynne wdrażanie poszczególnych funkcjonalności oprogramowania. Jednoczesne wprowadzanie wszystkich modułów doprowadziłoby do nadmiernego obciążenia pracowników utrzymania ruchu, co przełożyłoby się na negatywny odbiór zbyt szybkich zmian organizacji pracy. Podzielenie projektu na etapy pozwoli również na wyeliminowanie błędów technicznych po wdrożeniu do produkcji. Częste spotkania z zespołem projektowym zaowocuje szybkim ko- rygowaniem niespójności danych. W efekcie konfiguracja oprogramowania będzie do- pracowana w szczegółach i przetestowana przez wyznaczoną grupę użytkowników końcowych. 3. NARZĘDZIE DO CODZIENNEJ PRACY 3.1. Wykorzystanie technologii 4.0 Utrzymanie ciągłości produkcji wymaga nie tylko reagowania w przypadku wystąpienia awarii, ale przede wszystkim koncentracji na zapobieganiu występowania niepożądanych zdarzeń. Prewencyjne utrzymanie ruchu w ostatnich latach znacząco przyspieszyło skuteczność działań dzięki wykorzystaniu bezpośredniej komunikacji z urządzeniami. System CMMS korzysta z licznych czujników kontrolujących parametry pracy poszczególnych maszyn. W ten sposób uzyskane dane porównuje się z nominalnymi parametrami pracy. W przypadku przekroczenia zadanych wartości CMMS automatycznie generuje zlecenia przeglądu. Dzięki temu mechaniz- mowi krytyczne urządzenia są objęte prewencyjnym monitoringiem pracy. Podobnie jak w po- przednio wspominanych założeniach projektowych zalecany jest umiar w ilości przeglądów zlecanych automatycznie. Należy skupić się na strategicznych urządzeniach, bezpośrednio wpływających na przerwanie procesu produkcyjnego. 3.2. Gospodarka magazynowa Realizacja zadań związanych z usuwaniem awarii na ciągu technologicznym składającym się z kilku tysięcy urządzeń to nie lada wyzwanie. Ciężkie warunki pracy występujące na Od- działach KGHM i wyzwania związane z korozją, wysokimi temperaturami, ścieraniem czy zmęczeniem materiału to codzienna praca kadry inżynierskiej. Całość prac planowana jest pod

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3