Materiały konferencyjne SEP 2021

zdefiniowany budżet. Zastosowanie systemu klasy CMMS porządkuje i wspomaga kontrolę oraz zarządzanie środkami przeznaczonymi na dany odcinek ciągu produkcyjnego. Dzięki roz- budowanym raportom zebrane dane wspomagają kadrę inżynierską w podejmowaniu właś- ciwych decyzji dotyczących zastosowania odpowiednich części zamiennych lub modernizacji awaryjnych komponentów. Analiza danych pozwala na porównywanie poszczególnych odcin- ków produkcyjnych, definiowanie komponentów wysoko kosztowych, części krytycznych czy też szybko rotujących. Całość działań umożliwia bieżącą kontrolę i podgląd wykorzystanych środków w przeciągu roku. 3.3. Integracja istniejących systemów Przy wdrażaniu systemu klasy CMMS często napotyka się na temat integracji z istniejącymi systemami. W przypadku rozbudowanych systemów typu ERP (ang. Enterprise Resources Planning) lub systemów automatyki każdorazowo wdrażane oprogramowanie musi posiadać odpowiedni język komunikacji oraz zdefiniowany zakres danych. Z założenia prosta integracja może okazać się barierą blokują wcześniej założony rozwój projektu. Dlatego uzasadnionym działaniem jest dokładna analiza możliwości, harmonogram i potrzeba integracji dodatkowych systemów. 3.4. Analiza danych Podstawowym zadaniem CMMS jest wsparcie codziennej pracy służb utrzymania ruchu. Sys- tematycznie uzupełniana baza danych jest kopalnią wiedzy dla kadry kierowniczej. Wykorzy- stując dostępne w oprogramowaniu narzędzia analityczne można tworzyć zestawienia i raporty według indywidualnych potrzeb. Bazując na wynikach analiz i planowaniu działań prewen- cyjnych można wydłużyć dostępność ciągu technologicznego. Jest to kluczowy cel przy pro- dukcji realizowanej przez całą dobę. Zastosowana cyfryzacja eliminuje żmudny proces tworze- nia dokumentacji papierowej i związany z nią chaos informacyjny. Analiza danych pozwala:  planować przeglądy,  efektywnie wykorzystywać zasoby osobowe,  identyfikować etapy ciągu technologicznego z podwyższoną awaryjnością,  kontrować budżet,  porównywać awaryjność urządzeń,  definiować wskaźniki awaryjności. PODSUMOWANIE Współczesna kadra zarządzająca utrzymaniem ruchu stoi przed szerokim wachlarzem wyzwań. Presja redukcji kosztów eksploatacji maszyn oraz dążenie do ciągłości produkcji przez całą do- bę wymaga odpowiednich narzędzi. CMMS wraz z szerokim zakresem modułów wspierających procesy zarządcze i biznesowe wydaje się nieodzownym oprogramowaniem we współczesnym świecie. Technologia 4.0, wykorzystanie urządzeń mobilnych przy inspekcjach tech-nicznych, możliwość analizy danych w dowolnym zakresie dat, porównywanie i analizowanie poszczególnych odcinków ciągu produkcyjnego wpływa bezpośrednio na jakość wykonywa- nych prac oraz pozwala redukować koszty utrzymania ruchu. Zdecydowanie należy podkreślić potrzebę usprawnienia komunikacji pomiędzy służbami technologicznymi a utrzymaniem ru-

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3