Materiały konferencyjne SEP 2021

spotkania zespołu i programisty podsumowujące kolejne kroki. Taki sposób okazał się bardzo efektywny. Po ukończeniu pierwszej wersji, program został przedstawiony do zaopiniowania przez Centrum Badań i Dozoru Górnictwa Podziemnego. Następnie na podstawie opinii zostały wprowadzone korekty, uzyskując kolejną wersję, przeznaczoną do wdrożenia w wybranych kopalniach. Dopiero po dokonaniu kolejnych zmian powstała docelowa produkcyjna wersja przeznaczona dla wszystkich kopalń. OPIS FUNKCJONOWANIA PROGRAMU Użytkownik ma zadanie dobrać ciągnik i zespół transportowy do realizacji zamierzonego za- dania transportowego. Można wyróżnić trzy zasadnicze rodzaje zadań; jazdę ludzi, transport standardowy oraz transport ciężki. Program składa się z czterech zasadniczych faz postępowa- nia. Pierwsza jest to zdefiniowanie warunków na trasie tzw. „ekstremalnych punktów” oraz pa- rametrów chrakteryzujących własności trasy i ciągnika. Kolejno należy wybrać z bazy danych typ ciągnika, wobec niego; ilość napędów rodzaj kabin i innych podzespołów ciągnika, wyni- kową jest siła uciągu i hamowania oraz maksymalna masa ładunku, który można przetranspor- tować we wskazanych warunkach, wartość maksymalnej masy ładunku rzutowana jest na no- mogram siły uciągu danego ciągnika. Następnie należy sformować zespół transportowy, gdzie w zależności od planowanego przeznaczania dobierane są odpowiednie podzespoły. Dla jazdy ludzi to kabiny osobowe, do których można wprowadzić dowolną ilość pasażerów, oraz uwzględnić dodatkową masę ła- dunków. Dla transportu materiałów możliwy jest wybór danego rodzaju wciągników lub ze- stawu nośnego. Tutaj następuje sprawdzenie warunków maksymalnej masy nośności ze wzglę- du na obciążenie łuku obudowy oraz na nośność poszczególnych urządzeń dźwignicowych. Użytkownik ma możliwość wprowadzenia rzeczywistej masy ładunku, który chce transporto- wać, jeśli masa jest minujesz niż maksymalna dopuszczalna masa transportowa, wtedy dalsze obliczenia będą wykonywane dla zestawu transportowego obciążonego określoną masą ładun- ku. Dla zestawów nośnych uwzględniono również zależność maksymalnej nośności od długo- ści szyn i rozstawu wózków jezdnych zestawu nośnego. Ponadto jest możliwość uwzględnienia dodatkowego wyposażania, jak np. opylacz, wózek obserwacyjny, pomost roboczych itd. Ko- lejną fazą jest konfigurowanie ciągnika, czyli nadanie kolejności poszczególnym podzespołom ciągnika i zespołu transportowego oraz połączenie ich cięgłami o odpowiedniej długości i wy- trzymałości.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3