Materiały konferencyjne SEP 2021

Słowo wstępne Drodzy Uczestnicy i Sympatycy Szkoły Praktycznie rzutem na taśmę mówiąc językiem sportu, zorganizowaliśmy XXIX Szkołę Eksploatacji Podziem- nej w roku 2020, a teraz obchodzimy piękny jubileusz 30-lecia naszej działalności, czyli czas na wspomnie- nia, ale i myślenie o przyszłości. Tym bardziej, że górnictwo się zmienia w tempie niezwykłym i dotyczy to wyzwań jakie stawiają przed branżą rosnące wymagania społeczne, środowiskowe, techniczne. Górnictwo światowe wyjątkowo dobre zniosło zderzenie z Czarnym Łabędziem, jakim okazała się pandemia, uzyskując bardzo dobre wyniki finansowe niewiele odbiegające od roku 2019. Czarnym Łabędziem Nassim Taleb nazy- wa nieprzewidywalne zdarzenia, które rządzą naszym życiem, co opisał w swojej najbardziej poczytnej książ- ce pt. „Czarny Łabędź. Jak nieprzewidywalne zdarzenia rządzą naszym życiem”. Wprawdzie w jednym z wy- wiadów stwierdził, że on i inni naukowcy ostrzegali i przewidywali możliwość wystąpienia pandemii, ale opinie te są osamotnione. Zdecydowana większość zgadza się z poglądem, który zaprezentował Albert Camus w słynnej „Dżumie”, iż na świecie było tyle dżum, co wojen. Mimo tego dżumy i wojny zastają ludzi zawsze tak samo zaskoczonych. I nie inaczej było w przypadku pandemii COVID-19, która ciągle mutując, obnaża sła- bość nie tylko polskiej służby zdrowia, ale też wielu krajów na świecie ciągle powiększając liczbę ofiar. To katastrofalne wydarzenie ma miejsce w niezwykłej dramatycznej sytuacji jaką jest wyścig z czasem mają- cy na celu zmniejszenie ilości gazów cieplarnianych będących bezpośrednią przyczyną zmian klimatu, któ- rych konsekwencją jest konieczność podjęcia zdecydowanych wysiłków jakim jest transformacja energetycz- na. W warunkach polskiej energetyki, gdyż paliwa kopalne stanowią źródło energii na poziomie ponad 70 % oznacza to olbrzymie problemy w górnictwie węgla brunatnego i kamiennego. Spadek wydajności i problemy finansowe dotyczące branży węgla kamiennego zmuszają nas jako organizatorów Szkoły do zdecydowanych działań promujących rozwiązania techniczne i innowacyjne, które będą wpływały na poprawę sytuacji ekono- miczno-finansowej spółek i kopalń. Szkoła jest związana z górnictwem węgla kamiennego od początku swo- jego istnienia. Pierwsze nasze spotkania zdominowane były działaniami restrukturyzacyjnymi, które były ko- niecznością po zderzeniu jakim było przejście z niewydolnego systemu gospodarczego czasów komunistycz- nych do gospodarki rynkowej. Brak konsekwentnych ciągłych działań na rzecz dogłębnych rozwiązań jest wi- doczny do dzisiaj. XXX Szkoła Eksploatacji Podziemnej zapowiada się niezmiernie pracowicie. Przed nami sesja plenarna bę- dąca opisem stanu energetyki w Polsce i działań jakie podejmują spółki górnicze na rzecz poprawy efektyw- ności energetycznej i rozwoju odnawialnych źródeł energii. Kilkanaście sesji tematycznych będzie przekazem działań szczegółowych w różnych obszarach górnictwa. Tegoroczna Szkoła odbywa się w momencie waż- nym dla spółek górniczych nie związanych z węglem a mianowicie dla KGHM Polska Miedź SA i ZGH Bole- sław. Górnictwo rud cynku i ołowiu przechodzi do historii z podniesionym czołem. Wyczerpane złoża rejonu olkuskiego skłoniły kierownictwo firmy do przygotowania strategii firmy, która może być wzorem dla wszyst- kich, którzy kończą działalność górniczą. KGHM Polska Miedź SA, który jest największym producentem sre- bra na świecie i znaczącym miedzi, ale też największym „pożeraczem” energii w Polsce, angażuje ogromne środki w inwestycje zmieniające energetykę. Odnotowuje też po raz pierwszy zdecydowaną poprawę sytuacji ekonomiczno-finansowej w kopalni Sierra Gorda, której jest współwłaścicielem obok Sumitomo Corporation. Pisząc o XXX Szkole, myślę, że warto przytoczyć nieco faktów historycznych związanych z jej dorobkiem. W dwudziestu dziewięciu Szkołach odnotowaliśmy 11 177 uczestników (niektórzy z nich byli wielokrotnie) wygłoszono 3721 referatów, zorganizowano kilkadziesiąt paneli dyskusyjnych. Szkole towarzyszyły często obrady International Mining Forum - naszego swoistego okna na świat. Stworzona Biblioteka Szkoły Eksploa-

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3