Materiały konferencyjne SEP 2021

Rys. 5. Etapy tworzenia programu oraz udostępnienie poza środowisko PGG S.A. Figure 5. Stages of programme development, and sharing outside the PGG S.A. environment POMIARY DOŁOWE W przedstawionych założeniach opracowania programu została wskazana luka w zakresie od- wzorowania sił działających na łuk obwodowy związanych ze zmiennym ruchem zestawów transportowych, czyli odziaływaniem dynamicznym podczas hamowania, a także w przypadku odbiegającego od pionu położenia łańcuchów zawiesi. Każde awaryjne zadziałanie układu hamulcowego ma charakter gwałtowny, co skutkuje wystąpieniem przeciążeń dynamicznych oddziałujących zarówno na trasę podwieszoną jak i na odrzwia obudowy podatnej [2]. Obliczenia powinny uwzględniać wszelkie możliwe statyczne i dynamiczne kombinacje oddziaływania na obudowę chodnikową ciągnika, zestawu transpor- towego oraz ładunku i ich bezwładności w dających się racjonalnie przewidzieć warunkach eksploatacyjnych [3]. Wraz z firmą STALPOL z udziałem przedstawicieli CBiDGP zostały przeprowadzone po- miary sił działających na łuk obudowy pochodzące od ruchu zestawów transportowych obcią- żonych ładunkiem w wyrobisku podziemnym KWK Piast Ziemowit Ruch Ziemowit. Celem pomiarów było wyznaczanie rozkładu sił działających na łuk obudowy przenoszo- nych poprzez zawiesia i odciągi stabilizujące. Aparatura pomiarowa w postaci, rejestratora po- łączonego z kilkudziesięcioma siłomierzami, została zabudowana w cięgnach łańcuchów za- wiesi i odciągów stabilizujących, ponadto zabudowano siłomierze do pomiarów sił wzdłuż- nych w toku szynowym. Pomiary symulowały różne sytuacje, które mogą zaistnieć w czasie ruchu obciążonych ze- stawów transportowych w układach transportu kolejkami podwieszonymi, podczas których ge- nerowane są największe oddziaływania na odrzwia obudowy chodnikowe. Oczywiście wszyst-

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3