Materiały konferencyjne SEP 2021

czalne pod warunkiem przeprowadzenia obliczeń potwierdzających zachowanie stateczności obudowy wyrobiska [1]. PODSUMOWANIE Wdrożenie programu obliczeń trakcyjnych, pozwoliło ustandaryzować sposób wykonywania obliczeń, podnieść poziom bezpieczeństwa transportu oraz zwiększyć efektywność gospodarki parkiem środków transportu. Przyjazny dla użytkownika program zapewnił przełamanie oporu wprowadzania zmian, tutaj efektywny okazał się system szkoleń w dedykowanych wąskich grupach. Niewątpliwą zaletą jest to, iż program tworzony był przez Zakład Informatyki i Telekomu- nikacji, dzięki czemu możliwe było wykonanie produktu spełniającego wymagania służb trans- portu podziemnego, które jednocześnie w obsłudze jest przyjazne dla użytkownika. Obszerna biblioteka eksploatowanych środków transportu zapewnia łatwy dostęp do kluczowych para- metrów technicznych środków transportu, jest to bardzo pomocne podczas doboru odpowied- niego środka transportu do danych warunków i zadań transportowych. Ponadto wykorzystywa- ne jest podczas oceny możliwości zastosowania urządzeń nowego typu w danych warunkach czego przykładem jest wykonanie analizy możliwości wdrożenia nowego typu wózków hamul- cowych. Opracowanie i wdrożenie programu siłami własnymi jest dowodem, że PGG S.A. jest no- woczesnym przedsiębiorstwem, w którym współpraca ZIT, Biura Innowacji i Implementacji Nowych Technologii oraz przedstawicieli poszczególnych kopalń, jest kolejnym krokiem na drodze Spółki w świat Przemysłu 4.0. LITERATURA [1] Rozporządzenie Ministra Energi w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących prowadzenia ruchu podziemnych zakładów górniczych z dnia 23.11.2016 Dz.U. z 2017 poz. 1118 wraz ze zmianami. [2] Drozd K., Nieoczym A. 2020: Dynamiczne obciążenie zawiesi generowane podczas jazdy zestawu transportowego z napędem własnym po trasie kolejki podwieszonej w wyrobisku. [3] Tokarczyk J., Turewicz A., Dudek M., Szewerda K, Pieczora E. Komputerowe wspomaganie procesu konfiguracji i oceny środków pomocniczego transportu górniczego. Napędy i Sterowanie nr 7/8 2018 r. str. 68-75. [4] Bołoz Ł., Ciepliński Z., Knapski R. Wdrożenie metody obliczeń statycznych i dynamicznych wybra- nych parametrów trakcyjnych kolejek podwieszonych w warunkach PG Silesia. Przegląd Górniczy nr 10 (1175), 2020 r. [5] Tokarczyk J., Dudek M., K. Szewerda, Turewicz A. Metody i narzędzia wspomagające projektowanie bezpiecznych środków technicznych do transportu materiałów i przewozu osób w kopalniach węgla kamiennego. Maszyny Górnicze 3/2015 str. 45-52. [6] Pieczora E. Tokarczyk J. Rozwój transportu wykorzystujący kolejki podwieszone. Mining – Informa- tics Automation and Electrical Engineering. Nr 4 (532) 2017 r. str. 107-117. [7] Tokarczyk J., Kania J. Układy i trasy transportu kolejkami podwieszonymi z napędem własnym do przewozu ludzi w wyrobiskach poziomych oraz pochyłych o nachyleniu do 45°. Mining – Informat- ics, Automation 84 and Electrical Engineering. Nr 3 (527) 2016 str. 83-91.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3