Materiały konferencyjne SEP 2021

2 1.2. Wprowadzenie – cel pracy W KWK Ruda Ruchu Bielszowice występujące wody zmineralizowane powodują korozję obudowy wyrobisk korytarzowych co przyczynia się do utraty ich stateczności. Z tego powodu występuję konieczność wykonania przebudowy tych wyrobisk w szczególności rejonów skrzy- żowań i rozwidleń głównych dróg transportowych i wentylacyjnych. Celem wykonanej pracy była przebudowa istniejącego, mocno skorodowanego skrzyżowania Przekopu południowego z Przekopem południowo-równoległym na poziomie 1000 m wraz z przyległymi odcinkami, dla utrzymania ww. wyrobisk, które stanowią główną nitkę odstawy urobku, transportu maszyn kolei podwieszanej oraz dróg wentylacyjnych. 1.3. Opis warunków geologiczno-górniczych w rejonie wykonanej przebudowy Rejon wykonywanych prac obejmuje swoim zasięgiem Przekop południowo-równoległy po- ziom 1000 m na odcinku 50 m na północny zachód i na południe od napędu nr 3 głównej od- stawy taśmowej. Rozciągłość warstw w rejonie projektowanych robót posiada kierunek od E–W do NE–SW, a upad warstw kształtuje się w granicach 0–15º. Na przedmiotowym odcinku Przekop południowo-równoległego poziom 1000 m prowadzony był w warstwach piaskowca i łupku piaszczystego oraz brekcji tektonicznej związanej ze strefą uskokową o zrzucie 25 m kształtując się na wybiegu wykonywanej przebudowy. W przekroju Przekopu południowo- równoległego poziom 1000 m występują warstwy łupku ilastego, łupku piaszczystego oraz warstwy węgla o miąższości 0,3 m. Skrzyżowanie Przekopu południowo-równoległego z Prze- kopem południowym wykonane jest w warstwie piaskowca o miąższości w przedmiotowym rejonie około 23 m, nad którą występuje warstwa łupku ilastego, a następnie w odległości oko- ło 10 m nad skrzyżowaniem występuje węgiel pokładu 502 o miąższości około 2,45 m. Zagrożenia naturalne występujące w rejonie wykonywanych prac: I kategoria zagrożenie metanowe, klasa B wybuchu pyłu węglowego oraz I stopień zagrożenia wodnego. Powyżej ani poniżej projektowanych robót pokładów nie eksploatowano. Prowadzone pracę w całości wykonywane są w całości w filarach ochronnych dla przekopów na poziomie 516 m, 642 m, 840 m. 2. REALIZACJA PRAC 2.1. Zakres wykonywanych prac Prace przewidziane dla wykonania zabudowy skrzyżowania portalowego podzielone zostały na 4 etapy: 1. Przebudowa obudowy wyrobiska wraz z przybierką spągu na odcinku 5 m. 2. Zabudowa odrzwi przejściowych 1÷32 po przez wykonanie przebudowy wyrobiska wraz z przybierką spągu oraz likwidacją istniejącej wnęki technologicznej. 3. Zabudowa portalu wraz z segmentami upodatniającymi portal UP poprzez wykonanie przebudowy oraz przybierki spągu. 4. Zabudowa wspornika wraz z segmentem upodatniającym UW i odrzwi uzupełniających 33÷60 po przez wykonanie przebudowy oraz przybierki spągu. 2.2. Opis konstrukcji obudowy portalu Przekop południowo-równoległy oraz Przekop południowy na poziomie 1000 m przed przebu- dową wykonane był w obudowie wiodącej ŁP10/V32/A o wymiarach 3,8 m x 5,5 m, miej-

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3