Materiały konferencyjne SEP 2021

6 i szerokości około 1,5 m. Likwidację wnęki wykonano poprzez zabudowę tzw. kasztów przy użyciu okładziny żelbetowej na całej długości i szerokości wnęki. Etap III: Zabudowa portalu wraz z segmentami upodatniającymi portal UP poprzez wykonanie przebudowy oraz przybierki spągu. W tym etapie wykonano wyłom (wdzierkę) i zabudowano elementy portalu (Belki: BG, P1, P2, P3, P4, P5; Segmenty upodatniające UP) o wysokości 4500mm i szerokości 7929 mm w świetle skrzyżowania (Rys. 4.). Kolejność prac na tym etapie przedstawiała się następująco:  wykonano gniazda w ociosach, a następnie stopy fundamentu betonowego o wymiarach około 0,8 x 0,8 x 0,5 m pod segmenty upodatniające UP,  wykonano wyłom (wdzierkę) o gabarytach umożliwiających swobodną zabudowę por- talu. Wyłom do portalu zabezpieczono obudową tymczasową drewnianą. Urobek pozo- stały z wyłomu i przybierki spągu wybrano ręcznie i przy użyciu ładowarki spągowej,  odwiercono 12 otworów w stropie i zabudowano kotwy strunowe 10 m wklejane. Na kotwach zamocowano podciągi technologiczne do podnoszenia belek portalu,  do podciągów technologicznych podwieszono dwie wciągarki łańcuchowe typu PWŁ,  za pomocą wciągarek PWŁ 3/6, podniesiono pod strop poszczególne belki portalu w miejsce przeznaczenia i tymczasowo wsparto na podciągach stalowych zabudowa- nych na nowo przebudowanej obudowie, oraz dodatkowo podparto stojakami stalowy- mi typu SV. Belki portalu łączono ze sobą za pomocą śrub M24 i dokręcono kluczem dynamometrycznym z momentem M d = 600 Nm,  po zabudowie i połączeniu wszystkich elementów tzw. BRAMY, sprawdzono jeszcze raz moment dokręcenia śrub a następnie przystąpiono do wykonania prac etapu IV. Rys. 4. Obudowa portalowa skrzyżowania – BELKI (BRAMA) rzut z przodu Etap IV: Zabudowa wspornika wraz z segmentami upodatniającymi UW i odrzwi uzupełniają- cych 33÷60 poprzez wykonanie przebudowy oraz przybierki spągu. Etap ten polegał na wykonaniu wyłomu (wdzierki) i zabudowie elementów portalu (Belki: W1, W2, W3, W4, W5, W6; Segment upodatniający UW) o wysokości 4500 mm i szerokości 7300 mm w świetle skrzyżowania (Rys. 5.) oraz na zabudowie odrzwi uzupełniających. W tym etapie wykonano również przybierkę spągu na głębokość do 0,8m ręcznie oraz przy pomocy samojezdnej ładowarki górniczej. Kolejność prac na tym etapie przedstawiała się następująco:

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3