Materiały konferencyjne SEP 2021

1. WSTĘP 1.1. Charakterystyka ZGRI Zakład Górniczych Robót Inwestycyjnych z siedzibą w Bieruniu jest specjalistyczną Jednostką Organizacyjną PGG S.A wykonującą na rzecz kopalń usługi górnicze w zakresie robót przygo- towawczych, przebudowy oraz odtworzenia wyrobisk, a także robót wiertniczych pod kątem odmetanowania oraz szybowych. Zakład Górniczych Robót Inwestycyjnych rozpoczął swoją działalność 1 listopada 1997 r. jako jednostka organizacyjna w ramach Nadwiślańskiej Spółki Węglowej S.A. Wraz z restrukturyzacją sektora górniczego, od 2003 roku Zakład funkcjono- wał w strukturach Kompanii Węglowej, a od 2016 roku – w strukturze Polskiej Grupy Górni- czej S.A. W obecnym okresie prace związane z przebudową oraz odtworzeniem wyrobisk prowa- dzone są przez specjalistyczny Oddział GZL Zakładu Górniczych Robót Inwestycyjnych, świadczący usługi w KWK RUDA Ruch Bielszowice, gdzie wykonujemy przebudowę istnie- jącego i zabudowę nowego skrzyżowania portalowego w Przekopie południowym i południo- wo-równoległym na poziomie 1000, co jest tematem tego referatu. Jest to pierwsza taka prze- budowa skrzyżowania typu portalowego wykonana przez Zakład Górniczych Robót Inwesty- cyjnych. 1.2. Wprowadzenie – cel pracy Zastosowanie nowatorskich technologii wiercenia otworów kierunkowych dla zwiększenia efek- tywności odmetanowania podczas eksploatacji w pokładzie 501 w polu C na poziomie 900 m w KWK Staszic-Wujek ruch Murcki-Staszic. 1.3. Opis warunków geologiczno-górniczych w rejonie przeprowadzonych prac a) Informacje ogólne, profil geologiczny Pokład 501 w omawianym rejonie wykształcony jest w postaci warstwy węgla o miąższości od 3,3 m do 3,8 m. Na początkowych metrach Pochylni I-C bis bad., stwierdzono zaburzenie se- dymentacyjne w postaci wdarcia piaskowca w stropową część pokładu 501 powodujące ście- nienie pokładu, do całkowitego jego zaniku oraz na końcowym odcinku gdzie ławica piaskow- ca zredukowała miąższość pokładu do 1,40 m. W stropie pokładu 501 znajduje się ławica pia- skowca o miąższości 8,0 m (otw. G-16(2018)). Spąg pokładu 501 budują iłowce o miąższości 3,05 m (otw. G-16(2018)). b) Zaburzenia tektoniczne i sedymentacyjne W trakcie drążenia Pochylni I-C bis badawczej, stwierdzono następujące zaburzenia:  do około 30,0 mb Pochylni I-C bis badawczej, stwierdzono zaburzenie sedymentacyjne w postaci wdarcia piaskowca w stropową część pokładu powodujące całkowity zanik pokładu;  na ok. 655,0 mb Pochylni I-C bis badawczej stwierdzono uskok o zrzucie h = 1,60 m na południowy zachód;  od ok. 690,0 mb do końca wybiegu Pochylni I-C bis badawczej stwierdzono zaburzenie sedymentacyjne w postaci wdarcia piaskowca w stropową część pokładu powodujące redukcję jego miąższości do 1,40 m. c) Zagrożenia wodne i warunki hydrogeologiczne Wyrobisko znajduje się w górotworze zaliczonym do I stopnia zagrożenia wodnego. Planowa- ne roboty prowadzone będą w I stopniu zagrożenia wodnego. W trakcie przewiercania warstw

RkJQdWJsaXNoZXIy NTcxNzA3